Eriksson, Kimmo & Gavel, Hillevi (2013). Diskret matematik och diskreta modeller. Lund: Studentlitteratur (s. 38-60)
Führer, Claus; Solem, Jan-Erik & Verdier, Olivier (2016). Scientific Computing with Python 3. Birmingham: Packt Publishing Limited. (332 s)
Vetenskapliga artiklar samt andra texter som hämtas t.ex. från matematiklyftets lärportal etc. (ca 100 s)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i programmering främst för att kunna lösa problem inom diskret matematik.
I kursen behandlas grunderna för programmering i ett högnivåprogramspråk (Python). Studenterna introduceras till programmeringens allmänna logik, syntax och semantik. Vidare behandlas programmeringens byggstenar, som loopar, villkor, algoritmer och rekursion. Med hjälp av programmering löser studenterna problem som behandlar bland annat diofantiska ekvationer, differensekvationer och modulär aritmetik. Med hjälp av programmering undersöker studenterna också klassiska historiska problem, exempelvis Collatz problem och talföljder såsom Fibonaccis talföljd. Vidare behandlas didaktik vad gäller programmering.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML226C Matematik och lärande: Algebra, funktioner och problemlösning (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).