- Kanazawa, M. (2023). Research Methods for Environmental Studies. Routledge.
- Karlsson, O. (red.). (2017 häftad eller 2018 e-bok). Svenska skrivregler. Språkrådets skrifter 22. Liber, Stockholm.
- Nilsson, A. (2020). Klimat och psykologi: varför vi inte agerar hållbart och vad vi kan göra åt det (Upplaga 1.). Studentlitteratur, Lund.
- Steg, L. & de Groot, J. I. M. (2019). Environmental Psychology – An introduction. Wiley-Blackwell, Hoboken.
- Stoknes, P.E. (2015). When We Try Not to Think About Global Warming. Chelsea Green Publishing, White River Junction.
- Torpman, O. (2017). Miljöetik - från problem till lösning. Studentlitteratur AB, Lund.
Vetenskaplig, populärvetenskaplig och skönlitterär litteratur, artiklar och andra medieformer tillhandahålles av kursansvarig i form av länkar, filer, delas ut som papperskopia eller lånas på bibliotek (motsvarande max 500 sidor).
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande teoretisk kunskap om samspelet mellan människa och miljö ur ett individperspektiv och att ge förståelse för miljöpsykologiska perspektiv på individers normer, attityder och beteenden. Vidare skall kursen ge kännedom om grundläggande miljöpsykologiska metoder och tillämpningar.
Miljöpsykologi studerar relationen mellan människan och människans omgivande miljö samt naturen från ett psykologiskt perspektiv. Kursen tar upp teorier och metoder för att undersöka och analysera samspelet mellan människa och miljö ur ett individperspektiv samt hur normer, attityder och beteenden kan uppstå och förändras.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).