- Bengtsson, H. & Melke, A. (senaste upplagan). Vår offentliga förvaltning, 2 uppl: Samverkan i välfärdspolitiken. Gleerups, Malmö.
- Bergström T. & Eklund, N. (senaste upplagan). Ett annorlunda ledarskap. Studentlitteratur, Lund.
- Cregård A., Berntson, E., Tengblad, S., Andersson, P. & Bejerot, E. (senaste upplagan). Att leda i en komplex organisation: Utmaningar och nya perspektiv för chefer i offentlig verksamhet. Natur och Kultur Akademisk, Stockholm.
- Lennéer Axelson, B. & Thylefors, I. (senaste upplagan). Arbetsgruppens psykologi. 5:e utgåvan. Natur & Kultur Akademisk, Stockholm.
- Lindgren, L. (senaste upplagan). Nya utvärderingsmonstret: Om kvalitetsmätning i den offentliga sektorn. Studentlitteratur, Lund.
- Svedberg, L. (senaste upplagan). Gruppsykologi: om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur, Lund.
- von Trotta M (2012) Hannah Arendt Zeitgeist Films
Artiklar och texter, tillgängliga via kursens hemsida samt bibliotekets hemsida, tillkommer.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten ska utveckla förmåga att analysera och kritiskt reflektera över förutsättningar som gäller för grupper och individer i den offentliga organisationen. Kursen syftar till att utveckla kunskap och förståelse av medarbetarskap, ledarskap och grupprocesser. Förmåga att analysera ledarskapets roll i det politiskt styrda offentliga sammanhanget är i fokus. Efter genomgången kurs ska studenten ha en djupare förståelse av ledarskapets roll i ett offentligt sammanhang, samt ha förvärvat redskap att kunna arbeta med grupper.
Kursen omfattar:
- Vad kräver det offentliga sammanhanget, etik och myndighetsutövning
- Ledaren i ett korstryck mellan den politiska styrningen och medborgaren
- Likheter och skillnader i förutsättningar för ledarskap inom privat och offentlig verksamhet
- Grupprocesser i relation till det organisatoriska sammanhanget
- Ledarens roll i policyutveckling
- Case-arbete kring det offentliga ledarskapet
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).