- Ahrenfelt, B. (2001). Förändring som tillstånd. Studentlitteratur, Lund.
- Ahrne, G. & Papakostas, A. (2002). Organisationer, samhälle och globalisering. Studentlitteratur, Lund.
- Brunsson Holmblad, K. (2002). Organisationer. Studentlitteratur, Lund.
- Choi, S. (2011). Competing Logics in Hospital Mergers - The case of the Karolinska University Hospital. Medical management centre, Department of Learning, Informatics, Management and Ethics Karolinska Institutet. Stockholm, Sweden. (Elektronisk version).
- Hall, P. (2012). Managementbyråkrati. Organisationspolitisk makt i svensk offentlig förvaltning. Liber, Malmö.
- Huzell, H. (2005). Management och motstånd. Doktorsavhandling. Karlstad universitet. Institutionen för ekonomi, avdelningen för arbetsvetenskap. (Elektronisk version)
- Jacobsen, D.I. (2005). Organisationsförändringar och förändringsledarskap. Studentlitteratur, Lund.
- Paulsen, R. (2016). Vi bara lyder. En berättelse om Arbetsförmedlingen. Atlas, Stockholm (pocket).
- Pollitt, C. & Bouckaert, G. (2004). Public Management Reform: A Comparative Analysis. Oxford University Press, Oxford.
- Artiklar (tillhandahålles elektroniskt)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om och förståelse av förändrings- och utvecklingsprocesser inom offentliga organisationer. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla en bred förståelse av samspelet mellan organisation och omvärld.
Kursen behandlar följande områden:
- förändrings- och utvecklingsprocesser utifrån ett organiserings- och ledningsperspektiv
- nya styrningsideal som drivkraft till förändring av offentliga organisationer
- förändrade relationer mellan offentlig och privat organisation
- projekt som arbetsform i förändringsarbete
- samhällsförändringens globala förutsättningar och relation till organisatoriska villkor
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp.
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).