Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Samhällsorienterande ämnen för lärare i åk 4-6 (Ingår i Lärarlyftet)
i åk 4–6 (ingår i Lärarlyftet)
Om kursen
Samhällsorienterande ämnen för lärare i åk 4-6 (30hp), erbjuds inom Lärarlyftet.
Kursen syftar till att kursdeltagaren ska utveckla ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia, med inriktning mot undervisning i åk 4-6. Inom samtliga ämnesteoretiska moment behandlas ämnesdidaktiska perspektiv, med utgångspunkt i kursplanernas syfte och centrala innehåll i Lgr 22. Delkursens ämnesteoretiska innehåll är jämnt fördelat mellan de ämnen som ingår i kursen.
Kursen är indelad i två delkurser.
- Samhällsorientering för lärare i åk 4-6, delkurs 1 (15hp)
- Samhällsorientering för lärare i åk 4-6, delkurs 2 (15hp)
Arbetsform (distans)
Kursens ges som en distanskurs med fjärrundervisning. Detta innebär att utbildningsdagarna genomförs digitalt men i realtid.
Anmälan och blanketter
Anmälan öppnar 17 mars.
Behörighet
Behörighetskrav
Behörig att antas till Lärarlyftet är lärare:
- som är anställd hos en huvudman eller hos entreprenör som utför uppgifter inom sådan verksamhet som avses i 2§ förordningen (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare och
- som har en behörighetsgivande lärarexamen för åk 4-6 och/eller åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig
- samt att huvudman har lämnat ett skriftligt godkännande av den enskilde lärarens ansökan.
URVAL:
Lottning
Kursinnehåll och upplägg
Kursen består av två delkurser.
Samhällsorientering för lärare i åk 4-6, delkurs 1 (15hp)
Delkursen syftar till att kursdeltagaren ska utveckla ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia, med inriktning mot undervisning i åk 4-6. Inom samtliga ämnesteoretiska moment behandlas ämnesdidaktiska perspektiv, med utgångspunkt i kursplanernas syfte och centrala innehåll i Lgr 22. Delkursens ämnesteoretiska innehåll är jämnt fördelat mellan de ämnen som ingår i kursen.
Samhällsorientering för lärare i åk 4-6, delkurs 2, 15 hp
Delkursen syftar till att kursdeltagaren ska fördjupa sina ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia, med inriktning mot undervisning i åk 4-6. Inom samtliga ämnesteoretiska moment ska kursdeltagaren vidareutveckla sin förmåga att skapa goda lärandesituationer utifrån ämnesdidaktiska perspektiv och metodiska överväganden, med utgångspunkt i kursplanernas syfte och centrala innehåll i Lgr 22. Kursens ämnesteoretiska innehåll är jämnt fördelat mellan de ämnen som ingår i kursen.
Delkursernas huvudtema är att studera de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument. Här studeras de långsiktiga målen, vilka förmågor som är av central betydelse för de olika samhällsorienterade ämnen samt vilket centralt innehåll som ska undervisas i åk 4-6. Centrala begrepp, modeller, metoder och teorier, hämtade ur de vetenskapliga disciplinerna, presenteras och kopplas till elevers lärande och ett ämnesdidaktiskt perspektiv.
Kursvärdering
Deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för deltagarna.