Augustsson, Dennis, Carlström, Charlotta, Hall, Emma, Liljefors Persson, Bodil (2023) (red.) Religion och samhällsförändring – aktuella perspektiv i religionsvetenskaplig forskning. Stockholm: Liber. (302 s.)
Gilhus, Ingvild Sælid & Mikaelsson, Lisbeth (2003). Nya perspektiv på religion. Stockholm: Natur och kultur. Kap 1-4 (120 s.)
Kittelmann Flensner, Karin (2015). Religious education in contemporary pluralistic Sweden. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet. (60 s.)
Kursplaner för religionskunskap för Gy och Gr (20 s.)
Läroplaner för Gy och Gr (40 s.)
McCutcheon, Russell T. (2018). “Religion” in Theory and Practice: Demystifying the Field for Bourgeoning Scholars. Sheffield: Equinox. Kap. 1-6, 8-9 (100 s.).
McCutcheon, Russell T. & Hughes, Aaron (2017). Religion in 5 Minutes. Sheffield: Equinox. Kap. 62-81. (70 s).
Osbeck, Christina (2006). Kränkningens livsförståelse: en religionsdidaktisk studie av livsförståelselärande i skolan. Diss. Karlstad: Karlstads universitet. (50 s.)
Wahlström, Ninni (2022). Läroplansteori och didaktik. (Andra upplagan). Malmö: Gleerup Utbildning AB. (190 s.)
Utöver detta tillkommer följande:
Artiklar och bokkapitel som laddas upp på kursplattformen (ca 100 s.)
Avhandling i religionsdidaktik för examinationsuppgift 2 väljs i samråd med undervisande lärare. (ca 200-300 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet är att studenten ska fördjupa sina kunskaper i klassiska och samtida religionsvetenskapliga och religionsdidaktiska perspektiv samt sätta dem i relation till samtidsfrågor och undervisning. Kursen återknyter till tidigare kurser med syfte att fördjupa det ämnesspecifika språket. Studenten ska också utveckla sin didaktiska medvetenhet med utgångspunkt i läroplansteori.
I kursen behandlas både klassiska och samtida religionsvetenskapliga och religionsdidaktiska perspektiv. Detta sker genom ett studium av religionsvetenskapliga teoribildningar.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med tre högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: RL704C Religion och lärande: Populärkultur, medier och sexualitet (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).