Delkurs 1. Välfärdssystemet, riktlinjer och insatser, 7.5 hp
Bergman M, (2022), Att studera på högskolan: studieteknik och motivation på vägen. Lund: Studentlitteratur. 248 s.
Bruce A, (2014) Which Entitlements and for Whom? The Convention on the Rights of Persons with Disabilities and its Ideological Antecedents. Lund University, 50 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (Red.) (2024) Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerup. Kap. 9, 13, 14. 45 s.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerup. 200 s.
Johansson H, Arvidsson M, Johansson S, Nordfeldt M, (2019) Mellan röst och service – Ideella organisationer i lokala välfärdssamhällen. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Lindqvist R, (2022) Funktionshinder i välfärdssamhället. 5., [aktualiserade] uppl. Malmö: Gleerup. 192 s.
Myndigheten för vårdanalys, (2015) Sjukt engagerad – en kartläggning av patient- och funktionshinderrörelsen. Vårdanalys: rapport 2015: 4. Stockholm s 35-91. 56 s.
Nordgren C, Levi R, Ljunggren G, Seiger Å, (2003) Societal Services after Traumatic Spinal Cord Injury in Sweden. Journal of Rehabilitation Medicine 35(3), 121-126. 6 s.
Olofsson J, (2020) Socialpolitik: en historisk bakgrund, internationella jämförelser och aktuella politiska utmaningar. 5:e., uppdaterade och kompletterade uppl. Stockholm: SNS förlag. 90 s.
Regeringskansliet, (2008) Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. 44 s.
Regeringskansliet, (2017) Prop. 2016/17:188. Nationellt mål och inriktning för funktionshinderspolitiken, s 1-33. 33 s.
Delkurs 2. Lagstiftning samt brukares och anhörigas delaktighet, 7.5 hp
Arvidsson E, Socialförsäkringsrätt – vid funktionsnedsättning och sjukdom. Senaste uppl. Gleerups Utbildning AB. 175 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära. Lund. Studentlitteratur. 35 s.
Larsson M, Larsson L G, LSS: stöd och service till vissa funktionshindrade. Senaste uppl. Helsingborg: Komlitt. 250 s.
Egard H, Runesson I, Svensson Chowdhury M, (Red.) (2024) Funktionsförmåga, funktionshinder och socialt arbete. Malmö: Gleerup. Kap. 3. 16 s.
Lewin B, (2009) Skam, likgiltighet och eldsjälar – Tre studier om LSS-reformen och det kommunala självstyret. Kommunal ekonomi och politik, 13, 7-26. 20 s.
Malmö stad, (2015) Vem ska betala för det obetalda omsorgsarbetet? – om socialt hållbar utveckling. Malmö stad: Enheten FoU. 30 s.
Nordgren C, Anderson A, Lingärde S, Runesson I, Staaf A, (2022) Need for Knowledge: What, Where and How? How Social Workers Handle Service and Support for Individuals with Disability. British Journal of Social Work, 52(7), 4108-4126. 19 s.
Staaf A, Corter L, Socialtjänstlagen. Senaste uppl. Helsingborg: Komlitt. 300 s.
Traustadóttir R, Sigurjónsdóttir H B, (2008) The ’Mother’ behind the Mother: Three Generations of Mothers with Intellectual Disabilities and their Family Support Networks. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 21, 331-340. 10 s.
Zanderin L, Nyström B, (Red.) Rätt och rättssystem: en introduktion för professionsutbildningar. Senaste uppl. Malmö: Liber. 120 s.
Ytterligare aktuell litteratur, lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer, ca 100 s.
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Syftet med kursen är att studenten tillägnar sig grundläggande kunskaper om välfärdssystemet och aktuell lagstiftning inom funktionshinder- och rehabiliteringsområdet, samt reflekterar över aktiv brukarmedverkan och delaktighet i utredningar och insatser.
Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1. Välfärdssystemet, riktlinjer och insatser, 7..5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen inleds med en socialpolitisk orientering om kommuners, regioners och statens organisation och internationella organisationer, samt ansvarsfördelning och samverkan inom och mellan verksamheter som behandling, habilitering och rehabiliterande stöd och service. Välfärdssamhället belyses även i ett vidare perspektiv som inkluderar frivilligsektorn. I delkursen ges också en orientering om funktionsnedsättning i ett historiskt perspektiv. I delkursen ingår även orientering kring studieteknik och samtal i reflektionsgrupp för Personlig och professionell utveckling (PPU) kring egna studieerfarenheter.
Delkurs 2. Lagstiftning samt brukares och anhörigas delaktighet, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas internationellt och nationellt erkända konventioner och policydokument rörande mänskliga rättigheter, tillgänglighet och diskriminering, vilka ligger till grund för gällande lagstiftning. Vidare behandlas den svenska lagstiftningen på funktionshinderområdet. Lagstiftningens betydelse diskuteras och dess tillämpning granskas. Särskilt uppmärksammas betydelsen av LSS, SoL, SFB och HSL för att skapa jämlika levnadsvillkor för alla medborgare. Välfärdsinsatser som berörs är boendevillkor, sysselsättning, ekonomiskt stöd, personlig assistans, kontaktmannaskap, ledsagning, tolkning och färdtjänst. Fallbeskrivningar med personer med olika funktionsnedsättningar illustrerar tillämpning och gränsdragning mellan lagområdena och tolkningsprinciperna. I delkursen behandlas även möjlighet till brukarmedverkan och delaktighet, samt närståendes roll i utredningar och insatser. Anhörig-/närståendebegreppen behandlas specifikt. Hur brukares och anhörigas perspektiv kan tillvaratas i utredningar och i vardagen exemplifieras genom föreläsningar och seminarier med brukare, anhöriga och handläggare. Under delkursen genomförs även undervisning och övning i akademiskt skrivande.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).