Facklitteratur
Auerbach, Erich (1998). Mimesis. Verklighetsframställningen i den västerländska litteraturen. Kapitel 1”Odysseus ärr”. Stockholm: Bonnier (21 s.)
Bergman, Lotta mfl (2009). Makt, mening, motstånd. Litteraturundervisningens dilemman och möjligheter. Solna: Liber (kap 4 & 5, ca 70 s.)
Bergsten, Staffan & Elleström, Lars (2004). Litteraturhistoriens grundbegrepp. Lund: Studentlitteratur (222 s.).
Culler, Jonathan (1997). Identity, Identification, and the Subject. I: Literary Theory. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press (s 108-120) (12 s.)
Elleström, Lars (1999). Lyrikanalys: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (179 s.)
Haettner Aurelius, Eva, Mai, Anne-Marie & Møller Jensen, Elisabeth (red.) (1993). Nordisk kvinnolitteraturhistoria Bd 1 I Guds namn : 1000-1800. Höganäs: Wiken (eget urval ca 50 s.) Tillgänglig på Internet
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (2009, femte upplagan). Litteraturens historia i Sverige. Stockholm: Norstedts (eget urval ca 100 s.)
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (1995). Litteraturens historia i världen. Stockholm: Norstedts (eget urval ca 100 s.)
Petersson, Margareta. (red.) (2011). Världens litteraturer: en gränsöverskridande historia. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. (eget urval ca 70 s.)
Därtill tillkommer ett examensarbete som behandlar för kursen centrala frågor, och som studenten söker på egen hand.
Skönlitteratur
Bibeln (eget urval ca 20 s.) Tillgänglig via Internet
Claéson, Dick, Fyhr, Lars & Hansson Gunnar D (2006). Texter från Sapfo till Strindberg. Lund: Studentlitteratur. (eget urval ca 250 s.)
Cervantes. Don Quijote (eget urval ca 50 s.)
Machiavelli, Niccolò (2009). Fursten. Stockholm: Natur & kultur (195 s.)
Moliere, (2013), Tartuffe. Stockholm: SVT Play (1.17.)
Shakespeare, William. Hamlet (139 s.)
Sofokles. Kung Oidipus (101 s.)
Tristan och Isolde (J. Bédiers version) (154 s.)
EduSinglePage
Denna kursen ges som del av program:
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om den västerländska litteraturen i en historisk och samhällelig kontext och i ett ämnesdidaktiskt perspektiv.
Studenten ges möjlighet att skaffa sig en bred överblick över västerländsk litteratur från olika tider genom nedslag i några centrala litteraturhistoriska perioder, från antiken till 1700. Perioderna väljs så att de tydligt illustrerar brytningstider och förändringar av litterär art. Ett antal verk och författare lyfts fram för att belysa vad som är karakteristiskt för olika perioder och strömningar och ses kontinuerligt mot en historisk och social bakgrund. Från varje period läser studenten litterära texter med ett särskilt fokus på hur kulturella identiteter gestaltas. Texterna diskuteras i mindre grupper och under seminarier. Begreppet kulturell identitet förstås i vid bemärkelse och rymmer inte bara frågor som rör etnicitet, kön och klass utan även vardagskultur, politiska och ekonomiska maktförhållanden samt ideologier. Studenten analyserar och tolkar dessa texter med utgångspunkt i deras historiska och samhälleliga kontexter. Studenterna diskuterar också kulturarv och kanon. Med utgångspunkt i sina skolerfarenheter och i teori diskuterar studenterna möjligheten att använda äldre litterära texter i arbete med grundläggande existentiella frågor såsom de formuleras av ungdomar med olika sociokulturell bakgrund.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL209C Svenska och lärande: Att analysera, bedöma och stödja språkutveckling (genomgången)
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).