Barndom och pedagogisk verksamhet för yngre
Om kursen
Den här kursen vänder sig till dig som vill förstå hur idéer om barndom och barn bidrar till att forma den pedagogiska praktiken för yngre barn. Hur samtidens ’barnsyn’ på olika sätt villkorar den pedagogiska praktiken och därmed barns lärande är en central fråga. Likaså hur barn med sin agens påverkar pedagogisk verksamhet.
Vi tar avstamp i deltagarnas personliga och professionella erfarenheter för att tillsammans undersöka det ömsesidiga konstituerandet av barndom och pedagogik. Teoretiskt kombineras sociologiska och pedagogiska ansatser och en central ambition är att uppmärksamma barndomssociologins betydelse för en självreflexiv och kritisk förståelse av den pedagogiska praktiken.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om det ömsesidiga konstituerandet av barndom och pedagogisk verksamhet för yngre.
I kursen studeras barndom i ett barndomssociologiskt och pedagogiskt perspektiv. Den övergripande frågan rör vilka barndomar som konstrueras och hur dessa kan ses verka i och genom pedagogiska verksamheter för yngre. Andra frågor som bearbetas är hur pedagogik/er verkar för, men också utmanar eller påverkar, specifika barndomskonstruktioner och därmed barns villkor för medverkan och/eller framträdande. Med stöd i adekvat teori och forskning synliggör studenterna relationer och villkor av betydelse för utbildningspraktiker och barns möjligheter. Studenterna reflekterar, presenterar och ger varandra feedback i både seminarieform och text.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
En yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 90 hp med/samt ett självständigt arbete om 15 hp, alternativt en yrkesexamen avsedd för undervisning om minst 180 hp, alternativt kandidatexamen i pedagogik, alternativt studie- och yrkesvägledarexamen med ett självständigt arbete om 15 hp.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).