- Amnå, E.& Stigendal, M. (2021). Samhällsorientering -för en hållbar integration. Komlitt, Helsingborg.
- Hedenfelt, E. (2012). Hållbarhetsanalys av städer och stadsutveckling. Ett integrerat perspektiv på staden som ett socioekologiskt, komplext system. Malmö Publikationer i Urbana Studier, MAPIUS.
- Suhonen, D., Therborn, G. & Weithz, J. (red.) (2021). Klass i Sverige: ojämlikheten, makten och politiken i det 21:a århundradet. Arkiv förlag, Lund.
- Wheeler, S.M. & Beatley, T. (e-bok via Maus bibliotek). The Sustainable Urban Development Reader. Routledge, London, New York.
- Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt
Hållbar stadsutveckling i teori och praktik
Om kursen
Att ställa om världens städer i hållbar riktning är en av mänsklighetens stora utmaningar. Med utgångspunkt i konkreta exempel i Öresundsregionen ska kursdeltagare teoretiskt och empiriskt analysera och reflektera över vad hållbar stadsutveckling innebär i praktiken.
Kursen ges på halvfart med koncentrerad undervisning en eftermiddag i veckan och vänder sig även till yrkesverksamma.
Kursinnehåll
Studenter ska utveckla förmåga att analysera och kritiskt reflektera över vad hållbar stadsutveckling innebär i teori och praktik. Kursen syftar även att synliggöra stadsutveckling som process och konstruktivt beakta möjligheter för en hållbar utveckling.
Kursen presenterar teoretiska perspektiv i hållbar stadsutveckling. Praktiska exempel diskuteras utifrån teori och studenternas olika erfarenheter och fackkunskaper i syfte att kritiskt granska men också kunna identifiera möjligheter för en hållbar stadsutveckling.
Kursen består av fem moduler om vardera 3hp som examineras med en kortare skriftlig inlämning och i modul 5 ingår även muntlig presentation. Modul 1 syftar till att ge en överblick över aktuell hållbarhetsproblematik utifrån forskning och synliggöra kopplingar till svensk stadsutveckling. Modulerna 2, 3 och 4 fördjupar ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar stadsutveckling. I modul 5 ska olika perspektiv integreras i utvecklingen av en problemformulering inför vårens arbete med uppsats.
Kursplan och kurslitteratur
I kursplanen hittar du bland annat kurslitteratur och andra läromedel för kursen.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp.
Urval
Högskolepoäng 100%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).