- Booth, W.C., Colomb, G.G. & Williams, J.M. (2016). The craft of research. University of Chicago Press, Chicago.
- Creswell, J. W. (2018). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
- Hart, C. (2018). Doing a literature review: Releasing the social science research imagination. Sage.
- The Sustainable Urban Development Reader (2014). Routledge, London & New York.
- Ward, K. (2020). Researching the City: a guide for students. Sage Publications Ltd.
- Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods. Sage publications.
Urval av artiklar samt fördjupningslitteratur som väljs i samråd med lärare.
Byggd miljö: Examensarbete för magisterexamen inom området hållbar stadsutveckling
Om kursen
Kursen ges på halvfart med koncentrerad undervisning en eftermiddag i veckan och vänder sig även till yrkesverksamma.
Kursinnehåll
Kursens syfte är att fördjupa förståelsen av olika metoder i forskning och utvecklingsarbete inom byggd miljö. Genom en specifik fördjupning ska studenten utveckla sin förmåga att självständigt förhålla sig till aktuell forskning, tillämpa relevanta metoder samt presentera sitt arbete på ett övertygande sätt.
Kursen består av självständigt arbete under kvalificerad handledning.
Kursen består av flera samverkande moment:
- Introducerande diskussioner av olika metoder, former för datainsamling och presentation.
- Grupphandledningar där kursdeltagarna kommenterar varandras pågående arbeten.
- Möten med handledare för diskussion om arbetet under utvecklingsprocessen.
- Seminarier där kursdeltagarna presenterar och opponerar på varandras forskningsprodukter.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp samt minst 9 hp från kursen Hållbar stadsutveckling i teori och praktik BY601B.
Urval
Högskolepoäng 100%
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).