Burke, Penny Jane; Crozier, Gill & Misiaszek, Lauren Ila (2017). Changing pedagogical spaces in higher education: Diversity, inequalities and misrecognition. Routledge. (131 sidor)
Day, Abby; Lee, Lois; Thomas, Dave S.P. & Spickard, James (red.). (2023). Diversity, inclusion, and decolonization: Practical tools for improving teaching, research, and scholarship. Bristol University Press. (284 pages)
Light, Tracy Penny; Nicholas, Jane & Bondy, Renée (red.) (2015). Feminist pedagogy in higher education: Critical theory and practice. Wilfrid Laurier University Press. (315 sidor)
Studenten väljer i samråd med lärare tre artiklar (ca 100 sidor). Utöver detta kan ytterligare litteratur tillkomma (max 200 sidor).
Högskolepedagogik: Att utbilda för breddat deltagande och inkludering
Om kursen
Kursinnehåll
Kursens syftar till att studenten ska utveckla kunskap om förutsättningar för breddat deltagande inom högre utbildning och om hur undervisning kan utformas för att alla studenter i högre utbildning ska ges möjlighet att nå sin fulla potential och kunna bidra till utbildningens kvalitet.
Kursen ger en introduktion till uppdraget att bredda rekryteringen till högre utbildning. Under kursen diskuteras breddat deltagande som en kvalitetsaspekt av högskoleutbildning; vad det innebär och hur detta kan omsättas i såväl undervisningspraktik som i kursdesign. Under kursen behandlas aspekter som:
- Högre utbildnings olika syften och mål
- Snedrekryterings orsaker och effekter
- Relevant lagstiftning och andra styrdokument
- Inkluderande pedagogik och utbildningsdesign
- Lärandemiljö och läranderesurser
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Examen från utbildning på grundnivå omfattande minst 180 hp samt Engelska 6.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).