Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
- Om oss
- Jobba hos oss
- Vision, mål och Strategi 2022
- Ledning och organisation
- Fakulteter och institutioner
- Globalt engagemang
- För media
- Musikverksamhet
- Akademiska högtider
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Om oss
- Fakulteter och institutioner
- Centrum för akademiskt lärarskap, CAKL
Centrum för akademiskt lärarskap, CAKL
Centrum för
akademiskt lärarskap (CAKL)
Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL) är ett universitetsövergripande centrum som erbjuder utbildning och bedriver forskning inom högskolepedagogik, breddad rekrytering och breddat deltagande. Vi stöttar lärare i att bedriva sin undervisning och studenter i att utveckla sitt lärande.
Högskolepedagogik
CAKLs övergripande uppdrag är att stödja Malmö universitets arbete för hög kvalitet i utbildning vilket görs genom utveckling av den högskolepedagogiska verksamheten och att ansvara för organisation och utveckling av meriterande högskolepedagogisk kompetensutveckling. Som en del av detta ska CAKL leda uppbyggnaden av en högskolepedagogisk universitetsgemensam forskningsmiljö för att bidra till att utbildningar är vetenskapligt förankrade avseende pedagogik.
Våra högskolepedagogiska utbildningar vänder sig dock inte bara till anställda vid Mau utan även till alla som är intresserade.
Högskolepedagogiska kurser och program
Enligt universitetets anställningsordning krävs högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng (10 veckor) för anställning som eller befordran till lärare. CAKL erbjuder ett antal kurser om vardera fem högskolepoäng som kan kombineras.
Masterprogram i högskolepedagogik
Teaching and Learning in Higher Education one-year master's programme
Teaching and Learning in Higher Education two-year master's programme
Kompetensutveckling för medarbetare
CAKL erbjuder pedagogisk kompetensutveckling till undervisande personal vid Malmö universitet. Läs mer om detta på CAKLs sida på medarbetarwebben.

Lärandemiljöer
Att utveckla universitetets fysiska och virtuella lärandemiljöer i samarbete med Mau:s övriga verksamhet är en del av CAKLs uppdrag. Lärandemiljögruppen är en gränsöverskridande samarbetsgrupp som driver detta utvecklingsarbete på Mau. Läs mer här om pedagogik och lärandemiljöer på Malmö universitet.

Medieverkstaden
Medieverkstaden ger stöd utifrån en pedagogisk utgångspunkt och är bemannad av medarbetare från Centrum för akademiskt lärarskap, IT samt biblioteket.

Tidskrift om högskolepedagogik
JoTL har som syfte att sprida och stödja framväxt och utveckling av kunskap, lärande och undervisning inom högre utbildning vid Mau.
Utbildning
CAKL erbjuder utbildningar inom olika ämnesområden och på olika nivåer. Exempel på detta är högskolepedagogik, akademisk introduktion samt språkkurser på svenska och engelska.
Utbildning på förberedande nivå
Dessa kurser vänder sig till studenter med utländsk utbildning som behöver komplettera sina betyg för att få grundläggande och särskild behörighet i svenska för högskolestudier. Vidare syftar kurserna till att förbereda studenter för fortsatta högskole- och universitetsstudier. Klicka på respektive länk för att läsa mer om kurserna.
Introduktionsutbildning - behörighetsgivande utbildning i svenska - helfart, 60 fup
Introduktionsutbildning - behörighetsgivande kurs i svenska - helfart, 30 fup
Introduktionsutbildning - behörighetsgivande kurs i svenska - halvfart, 30 fup
Utbildning på grundläggande nivå
Introducerande och behörighetsgivande kurser för akademiska studier
Akademisk introduktionstermin är till för att underlätta din väg in på högskolan och ge dig nyttiga verktyg för att lyckas med fortsatta studier. Du blir insatt i det akademiska förhållningssättet och får också färdighetsträning i kritiskt tänkande, i läsning av akademiska texter samt i skriftlig och muntlig kommunikation. För att ditt val av fortsatta studier ska vara så väl underbyggt som möjligt får du också hjälp med att söka dig vidare till fortsatta studier som passar just dig.
Det övergripande syftet med kurserna i RASK är att utveckla studentens färdigheter inom centrala områden för akademiker. Målet är att studenten ska utveckla verktyg för att lyckas med sina studier och fokusera sin kompetensutveckling mot arbetslivet.
This courses offers support if you need to improve your English for university studies.
Basic English Grammar Skills for University, 7,5 hp
Basic English Reading and Vocabulary Skills for University, 7,5 hp
Svenska för internationella studenter
Kursernas syfte är att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter i svenska språket samt utveckla kunskap om svenskt samhälle och svensk kultur.
Studenterna anmäler sig via internationella sekretariatet för att ta del av utbildningen.
Kontakt
Josefin Bergfeldt, universitetsadjunkt
Anita Marttila, universitetsadministratör
Kompletterande utbildning för utländska akademiker
Kompletterande utbildning för utländska akademiker, Individuell studieplan (tidigare kallad Aspirantutbildningen) är till för dig som har en akademisk examen från ett annat land. Utbildningen passar dig som vill fortsätta arbeta inom ditt tidigare arbetsområde eller hitta vägar in i ett nytt arbetsområde. Tanken med den här utbildningen är att du ska öka dina möjligheter till ett kvalificerat arbete genom att komplettera din utländska examen med teoretiska kurser och praktik.
Kompletterande utbildning för utländska akademiker, Individuell studieplan, 120 hp
Övriga kurser på grundläggande nivå
Forskarutbildning
CAKL arbetar universitetsövergripande och erbjuder, i första hand, forskarutbildningskurser för alla doktorander vid Malmö universitet. De flesta kurserna ges på engelska.
Forskning
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande, akademisk litteracitet, vuxnas lärande och inkludering och sker i uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och i samarbete med tvärvetenskapliga forskargrupper.
Kontaktperson
Martin Stigmar, forskningsledare vid centrum för akademiskt lärarskap, CAKL.
Högskolepedagogisk seminarieserie
Som en del Malmö universitets satsning på högskolepedagogik arrangerar Centrum för akademiskt lärarskap en högskolepedagogisk seminarieserie dit alla är välkomna.
Seminarieträffarna kommer att ge deltagarna en möjlighet att fördjupa sig inom det högskolepedagogiska forskningsområdet och att dela egna forskningsresultat. Det kommer att ges tillfälle att diskutera framtida samarbetsmöjligheter kring forskning, konferenser och ansökningar med såväl kollegor inom Malmö universitet som externa gäster.
Kontakt: Professor Martin Stigmar
Program och material från tidigare seminarier
Kommande seminarier:
-
Martin Stigmar - Professor
martin.stigmar@mau.se
-
ML
Marie Leijon - Universitetslektor
marie.leijon@mau.se
-
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se
-
BL
Björn Lundgren - Universitetslektor
bjorn.lundgren@mau.se
-
Niclas Andersson - Universitetslektor
niclas.andersson@mau.se
-
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se
-
Annette Johnsson - Universitetslektor
annette.johnsson@mau.se
-
KZ
Karin Zetterberg - Universitetslektor
karin.zetterberg@mau.se
-
PS
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se
-
Anne-Charlotte Ek - Universitetsadjunkt
anne-charlotte.ek@mau.se
-
Adrian Lundberg - Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se
-
2021 | Artikel, forskningsöversikt
Challenge based learning in higher education
Marie Leijon, Petri Gudmundsson, Patricia Staaf, Cecilia Christersson
-
2021 | Artikel i tidskrift
In search for shared content and design in supervision training
Eva Davidsson, Martin Stigmar
-
2020 | Konferensbidrag
Integrerat språkstöd till studenter
Karin Zetterberg
-
2020 | Artikel i tidskrift
Teaching and Learning via Technology: Part Two
Adam Gray
-
2020 | Artikel i tidskrift
Vi ger inte det som studenterna behöver
Bo Norlund
-
2019 | Rapport
Svenska för nyanlända akademiker
Karin Zetterberg
-
2019 | Konferensbidrag
Early Alert
Eva Davidsson, Niclas Andersson, Dorota Gorna
-
2019 | Konferensbidrag
Is there a shared content and structure in multiprofessional supervision training?
Martin Stigmar, Eva Davidsson
-
2019 | Artikel i tidskrift
Connecting physical and virtual spaces in a HyFlex pedagogic model with a focus on teacher interaction
Marie Leijon, Björn Lundgren
-
2019 | Artikel i tidskrift
Individual Growth or Institutional Development? Ideological Perspectives on Motives Behind Swedish Higher Education Teacher Training
Charlotte Silander, Martin Stigmar

Breddad rekrytering och breddat deltagande
En del av CAKLs uppdrag är att arbeta med breddad rekrytering och breddat deltagande (BRBD). Inkludering och breddat deltagande i utbildning är en väsentlig förutsättning för att alla i samhället ska kunna göra sin röst hörd och ges möjlighet att påverka. Läs mer om hur Mau arbetar med BRBD här.

Skrivverkstaden
Få hjälp med ditt skrivande, fördjupa dina kunskaper i matematik och lär dig använda digitala verktyg och uttrycksformer.
Breddad rekrytering och breddat deltagande
CAKL har som en del av sitt uppdrag att tillsammans med övrig verksamhet utveckla lärosätets arbete med breddad rekrytering och breddat deltagande för att skapa förutsättningar för ett inkluderande och studentaktivt livslångt lärande. Inom detta ryms både utbildning och olika satsningar.
Läs mer om arbetet med breddad rekrytering och breddat deltagande på Malmö universitet
Breddad rekrytering
Samverkansprojekt
Inspiration 5 (I 5)
Kontakt med grundskoleklasser från skolår 5 till 9, vartannat år besöker klassen Mau och vartannat år besöker Mau klassen. Syftar till att på ett lättsamt sätt skapa medvetenhet om möjligheten till högskolestudier och vad det kan innebära. Kontaktperson Teresa Tomasevic.
MUVAH
CAKL är representerat i styrgruppen för Malmö ungdomars väg till arbete genom högre studier och deltar i MUVAHs arbete. Kontaktperson Teresa Tomasevic (Patricia Staaf).
Medverkan i sommarpraktik för killar
Tillsammans med Studentcentrum och Ung i sommar genomförs praktik för att skapa intresse för utbildning/arbete inom skola och omsorg. Kontaktperson: Lasse Lindhagen/Patricia Staaf.
Lär mer om sommarpraktik för killar här
Föreläsningar/presentationer/studiebesök kan även ges på förfrågan från gymnasieskolor, folkhögskolor etc.
Utbildning
Utbildningar som har som syfte att skapa intresse för och underlätta övergången till högre studier
Akademisk introduktionstermin och Behörighetsgivande utbildning i svenska (läs mer under utbildning).
Breddat deltagande
Insatser riktade till studenter
- Skrivverkstaden Kontaktperson: Lisa Bjernhager
- Magasinet Kunskap gör vi tillsammans Kontaktperson: Patricia Staaf
- Medverkan i Tjuvkik och andra introduktionsinsatser för nya studenter: Kontaktperson: Lasse Lindhagen
Big Read
Genom att antagna studenter med sitt antagningsbesked får en skönlitterär bok skapas en känsla av samhörighet, man har något gemensamt med sina kurskamrater och lärare, något att prata om men vem som helst och på samma villkor. Pilotprojekt 2020 med ett program per fakultet. Kontaktpersoner: Teresa Tomasevic/Lasse Lindhagen.
Utbildning
- Redskap för akademiska studier och karriär RASK. Kontaktpersoner: Bo Norlund, Lasse Lindhagen, Adam Gray
- Basic English. Kontaktpersoner: Adam Gray/Stephen Myers
Kompletterande utbildning för utländska akademiker
- Kontaktpersoner: Mia Blihagen/Lasse Lindhagen
Högskolepedagogiska kurser m.m. för förutsättningar för breddat deltagande
- Teaching and Learning in Higher Education: Educating for Widening Participation and Inclusion
- Workshopserie om Genusmedveten utbildning
- Magasinet Kunskap gör vi tillsammans
- MOOC: Pathways to Inclusive Education
- Temanummer av JoTL (Mau Journal of Teaching and Learning) om den högskolepedagogiska konferensen Lärarlärdom 2020.
Forskning och utveckling
Forskning
Forskning kring Student Success, Early Alert, högskolepedagogik, bland annat i samarbete med gästprofessor John Storan från University of East London.
Utvecklingsarbete
EU-projekt:
- Nexus: Nyanlända ungdomar och vägar till högre utbildning/samhällsengagemang. Kontaktperson: Teresa Tomasevic/Lasse Lindhagen
- Multinclude: Inkludering i hela utbildningskedjan. Kontaktperson: Patricia Staaf
INU:
- Utbyte med Kingston University kring Inclusive Curriculum och The Big Read.
Mau är medlem i nätverket Include, kontaktperson: Patricia Staaf
Samverkan
URV, Universitat Rovira i Virgili, Tarragona
CAKLs deltagande för Malmö universitet i externa styrgrupper
- Styrgruppen för Yrkes-SFI Skåne (representant för Lärosäten Syd: Teresa Tomasevic)
- TISUS (Anna Helg Granbom)
- Nationellt nätverk Interkulturell kommunikation (Bo Norlund)
Uppdragsutbildningar och omvärldssamarbete
AKL bedriver uppdragsutbildningar för arbetssökande invandrade akademiker som karriäranalys, förberedande utbildning.
Läs mer om uppdragsutbildningar och initiativ för nyanlända personer.