Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Om oss
- Fakulteter och institutioner
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
Kvalitetsarbete vid universitetet
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
Centrum för akademiskt lärarskap, CAKL
akademiskt lärarskap (CAKL)
Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL) är ett universitetsövergripande centrum som erbjuder utbildning och bedriver forskning inom högskolepedagogik, breddad rekrytering och breddat deltagande. Vi stöttar lärare i att bedriva sin undervisning och studenter i att utveckla sitt lärande.
Högskolepedagogik
CAKLs övergripande uppdrag är att stödja Malmö universitets arbete för hög kvalitet i utbildning vilket görs genom utveckling av den högskolepedagogiska verksamheten och att ansvara för organisation och utveckling av meriterande högskolepedagogisk kompetensutveckling. Som en del av detta ska CAKL leda uppbyggnaden av en högskolepedagogisk universitetsgemensam forskningsmiljö för att bidra till att utbildningar är vetenskapligt förankrade avseende pedagogik.
Våra högskolepedagogiska utbildningar vänder sig dock inte bara till anställda vid Mau utan även till alla som är intresserade.
Följ CAKL på Yammer för att få högskolepedagogisk inspiration
Högskolepedagogiska kurser och program
Enligt universitetets anställningsordning krävs högskolepedagogisk utbildning om minst 15 högskolepoäng (10 veckor) för anställning som eller befordran till lärare. CAKL erbjuder ett antal kurser om vardera fem högskolepoäng som kan kombineras.
Kompetensutveckling för medarbetare
CAKL erbjuder pedagogisk kompetensutveckling till undervisande personal vid Malmö universitet. Läs mer om detta på CAKLs sida på medarbetarwebben.
lärandemiljöer mm
Lärandemiljöer

Att utveckla universitetets fysiska och virtuella lärandemiljöer i samarbete med Mau:s övriga verksamhet är en del av CAKLs uppdrag. Lärandemiljögruppen är en gränsöverskridande samarbetsgrupp som driver detta utvecklingsarbete på Mau. Läs mer här om pedagogik och lärandemiljöer på Malmö universitet.
Medieverkstaden

Medieverkstaden ger stöd utifrån en pedagogisk utgångspunkt och är bemannad av medarbetare från Centrum för akademiskt lärarskap, IT samt biblioteket.
Tidskrift om högskolepedagogik

JoTL har som syfte att sprida och stödja framväxt och utveckling av kunskap, lärande och undervisning inom högre utbildning vid Mau.
Utbildning
CAKL erbjuder utbildningar inom olika ämnesområden och på olika nivåer. Exempel på detta är högskolepedagogik, akademisk introduktion samt språkkurser på svenska och engelska.
Utbildning på förberedande nivå
Dessa kurser vänder sig till studenter med utländsk utbildning som behöver komplettera sina betyg för att få grundläggande och särskild behörighet i svenska för högskolestudier. Vidare syftar kurserna till att förbereda studenter för fortsatta högskole- och universitetsstudier. Klicka på respektive länk för att läsa mer om kurserna.
Introduktionsutbildning - behörighetsgivande utbildning i svenska - helfart, 60 fup
Introduktionsutbildning - behörighetsgivande kurs i svenska - helfart, 30 fup
Introduktionsutbildning - behörighetsgivande kurs i svenska - halvfart, 30 fup
Utbildning på grundläggande nivå
Introducerande och behörighetsgivande kurser för akademiska studier
Akademisk introduktionstermin är till för att underlätta din väg in på högskolan och ge dig nyttiga verktyg för att lyckas med fortsatta studier. Du blir insatt i det akademiska förhållningssättet och får också färdighetsträning i kritiskt tänkande, i läsning av akademiska texter samt i skriftlig och muntlig kommunikation. För att ditt val av fortsatta studier ska vara så väl underbyggt som möjligt får du också hjälp med att söka dig vidare till fortsatta studier som passar just dig.
Det övergripande syftet med kurserna är att utveckla studentens färdigheter inom centrala områden för akademiker. Målet är att studenten ska utveckla verktyg för att lyckas med sina studier och fokusera sin kompetensutveckling mot arbetslivet.
Speech and Presentation Technique through Drama - RASK, 4 hp
Dessa kurser erbjuder stöd om du behöver förbättra din engelska för universitetsstudier.
English Grammar Skills for University Studies, 7,5 hp
Introduction to Critical Thinking and Reading Skills for University Studies, 7,5 hp
English Writing and Presentation Skills for University Studies, 15 hp
Svenska för internationella studenter
Kursernas syfte är att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter i svenska språket samt utveckla kunskap om svenskt samhälle och svensk kultur.
Studenterna anmäler sig via internationella sekretariatet för att ta del av utbildningen.
Swedish Language, Culture and Society 1A, 5 credits
Swedish Language, Culture and Society 1B, 5 credits
Kontakt
Lydia Viktorsson, Course coordinator
Anita Marttila, Student administrator
Kompletterande utbildning för utländska akademiker
Kompletterande utbildning för utländska akademiker, Individuell studieplan (tidigare kallad Aspirantutbildningen) är till för dig som har en akademisk examen från ett annat land. Utbildningen passar dig som vill fortsätta arbeta inom ditt tidigare arbetsområde eller hitta vägar in i ett nytt arbetsområde. Tanken med den här utbildningen är att du ska öka dina möjligheter till ett kvalificerat arbete genom att komplettera din utländska examen med teoretiska kurser och praktik.
Kompletterande utbildning för utländska akademiker, Individuell studieplan, 120 hp
Övriga kurser på grundläggande nivå
Forskarutbildning
CAKL arbetar universitetsövergripande och erbjuder, i första hand, forskarutbildningskurser för alla doktorander vid Malmö universitet. De flesta kurserna ges på engelska.
Forskning
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande, akademisk litteracitet, vuxnas lärande och inkludering och sker i uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och i samarbete med tvärvetenskapliga forskargrupper.
-
Martin Stigmar - Professor
martin.stigmar@mau.se
-
ML
Marie Leijon - Docent/Universitetslektor
marie.leijon@mau.se
-
Eva Davidsson - Docent/Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se
-
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se
-
Karin Zetterberg - Docent/Universitetslektor
karin.zetterberg@mau.se
-
PS
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se
-
Anne-Charlotte Ek - Universitetsadjunkt
anne-charlotte.ek@mau.se
-
Katherine Doerr - Universitetslektor, biträdande
katherine.doerr@mau.se
-
Fredrik Portin - Docent/Universitetslektor
fredrik.portin@mau.se
-
Adrian Lundberg - Universitetslektor
adrian.lundberg@mau.se
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Formative assessment in hybrid learning environments.
Nathalie Auer
-
2022 | Artikel i tidskrift
The multifaceted skill set of supervisors
Nathalie Auer
-
2022 | Artikel i tidskrift
Students´ Experiences of Participation in a Research Team: Evaluation of a Research-based Teaching Activity in HigherEducation
Elisabeth Carlson, Martin Stigmar, Maria Engberg, Magnus Falk, Maria Magdalena Stollenwerk, Petri Gudmundsson, Karin Enskär
-
2022 | Artikel i tidskrift
Medierande verktyg som stöttning av studenters skrivande i högre utbildning
Lisa Bjernhager, Ulrika Sjöberg
-
2022 | Artikel i tidskrift
University Teachers' Change Readiness to Implement Education for Sustainable Development through Participation in a PBL-Based PD Program
Xiangyun Du, Aida Guerra, Bente Norgaard, Youmen Chaaban, Adrian Lundberg, Niels Erik Ruan Lyngdorf
-
2022 | Artikel i tidskrift
"Flying under the radar": Postfeminism and teaching in academic science
Katherine Doerr
-
2022 | Artikel i tidskrift
Pandemins påverkan på universitetslärares pedagogiska praktik
Marie Leijon, Martin Stigmar
-
2022 | Artikel i tidskrift
University teachers' shifting views of successful learning environments in the future
Adrian Lundberg, Martin Stigmar
-
2022 | Artikel i tidskrift
Challenge-Based Learning in Higher Education: A Malmö University Position Paper
Cecilia E. Christersson, Margareta Melin, Pär Widén, Nils Ekelund, Jonas Christensen, Nina Lundegren, Patricia Staaf
-
2022 | Konferensbidrag
Studenters arbete med respons inom akademiskt skrivande: förstår de vad jag menar?
Karin Zetterberg
Forskningskonferenser och seminarier
CAKL:s externa högskolepedagogisk seminarieserie
Som en del av Malmö universitets satsning på högskolepedagogik arrangerar Centrum för akademiskt lärarskap en högskolepedagogisk seminarieserie dit alla är välkomna.
Seminarieträffarna kommer att ge deltagarna en möjlighet att fördjupa sig inom det högskolepedagogiska forskningsområdet och att dela egna forskningsresultat. Det kommer att ges tillfälle att diskutera framtida samarbetsmöjligheter kring forskning, konferenser och ansökningar med såväl kollegor inom Malmö universitet som externa gäster.
Kontakt: Martin Stigmar, forskningsledare och professor vid CAKL.
Datum för seminarier våren 2023
22 februari 2023 kl 14.30 - 16.00
Attempts at Changing With(in): On the making of sustainable and just cities with and within Swedish municipal organizations.
How are Swedish cities engaging with sustainable and just transitions? What kind of changes in views, practices and structures do these efforts entail? What is the role of social learning in these transformations? How can we, as researchers, support social learning and how can we, as teachers, prepare future professionals to engage in these transformations?
Anna Seravalli är docent vid Fakulteten för kultur och samhälle på Institutionen för konst, kultur och kommunikation vid Malmö universitet.
Språk: Engelska
Plats: Online via Zoom
Till event i medarbetarkalendern
28 mars 2023 kl 15.15 - 16.45
Dr Gareth Gingell är biträdande professor vid institutionen för medicinsk utbildning, Dell Medical School, University of Texas i Austin, USA.
Seminariet kommer att fokusera på frågor om ras och makt inom medicinsk utbildning, med särskilt fokus på hur ras skildras och navigeras i problembaserade lärmiljöer.
Språk: English
Plats: Online via Zoom
Till event i medarbetarkalendern
23 maj 2023 kl 15.15 - 16.45
A Systematic Review of Systematic Reviews on pandemic effects on the teaching profession in higher education
In this presentation we will share some findings from a systematic review of systematic reviews of how the university teachers’ profession has been impacted by the digital transformation during the pandemic. We will especially focus on professional practice and professional identities. The study is a part of the larger research project on the impact of the pandemic on university teachers' profession in hybrid learning environments.
Marie Leijon, docent i pedagogik och pedagogisk utvecklare vid Centrum för akademiskt lärarskap, Malmö universitet.
David Rosenlund, docent på Institutionen för samhälle, kultur och identitet, Malmö universitet.
Språk: Engelska
Plats: Online via Zoom.
Till event i medarbetarkalendern
Anmälan och information
CAKL:s interna högskolepedagogiska seminarieserie
Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL) har en intern seminarieserie om högskolepedagogisk forskning med ca tre träffar per tremin. Under hösten kommer seminarierna att handla om:
Metacognition, comprehension processes and technology for reading onscreen.
Police research based on analyzes of police teachers' stories from being a police officer to becoming a police teacher. Challenges and opportunities.
Endagskonferensen Training Camp är en möjlighet för lärare att få nya idéer och inspiration inför det kommande läsåret och brukar därför ligga innan terminsstarten i augusti. Varje konferens utgår från ett specifikt tema. Här är några exempel på tidigare års teman:
2022: Gör din undervisning mer tillgänglig
2021: Utbilda för hållbar utveckling
2020: Inkluderande digital introduktion
2016: Film i undervisningen - pedagogik och MauPlay
2014: Forumspel / Etik
Årets Training Camp kommer att gå av stapeln den 18 augusti. Mer information kommer inom kort.
Om konferensen
Lärarlärdom är en högskolepedagogisk konferens som vänder sig till undervisande lärare, pedagogiska utvecklare, bibliotekarier och till de som på annat sätt är intresserade av att utveckla sin kunskap om utbildningskvalitet och lärande i högre utbildning. Konferensen är ett samarbete mellan BTH, HKR och Mau.
Årets konferens 2023-08-16
2023 års värd är Malmö universitet. Mer information kommer att publiceras inom kort.
Om konferensen
På grund av för få anmälningar, tvingas konferensgruppen att skjuta på evenemanget. Det är naturligtvis väldigt tråkigt, men vi ställer alltså inte in, utan har tagit beslutet att symposiet slås ihop med den ordinarie nationella Includekonferensen nästa år.
Nya datum att boka in i kalendern är 26–28 april 2023, och även denna konferens kommer att hållas på Malmö universitet. Då kommer det att vid sidan av det vanliga konferensinnehållet även finnas ett ”forskningsspår”, där delar av det som skulle presenteras nu i september kommer att vara med. Malmö universitet tillsammans med nätverket Include arrangerar denna konferense för att dela och synliggöra forskning om breddad rekrytering och breddat deltagande under temat IN-UNDER-UT.
Svenska universitet och högskolor har som uppdrag att aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan. Hur universitet och högskolor arbetar med breddad rekrytering har under 2019-2022 utvärderats av Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Redan tidigare granskningar har visat på behovet av forskningsförankring av arbetet och därmed behov av forskning kring breddad rekrytering och breddat deltagande. Forskningsfältet är väl etablerat internationellt men relativt nytt i den svenska kontexten.
Include är ett nationellt nätverk som arbetar med breddad rekrytering och breddat deltagande inom högre utbildning. Nätverkets syfte är att stärka kunskapen om breddad rekrytering, genomströmning, mångfald och likabehandling från genomförande till utvärdering
Kontaktpersoner
Carina Carlund, Ordförande Include
Patricia Staaf, Malmö universitet
Gunilla Assarson, administrativ assistent Malmö universitet
Breddad rekrytering och breddat deltagande
CAKL har som en del av sitt uppdrag att tillsammans med övrig verksamhet utveckla lärosätets arbete med breddad rekrytering och breddat deltagande för att skapa förutsättningar för ett inkluderande och studentaktivt livslångt lärande. Inom detta ryms både utbildning och olika satsningar.
Läs mer om arbetet med breddad rekrytering och breddat deltagande på Malmö universitet
Breddad rekrytering
Samverkansprojekt
Inspiration 5 (I 5)
Kontakt med grundskoleklasser från skolår 5 till 9, vartannat år besöker klassen Mau och vartannat år besöker Mau klassen. Syftar till att på ett lättsamt sätt skapa medvetenhet om möjligheten till högskolestudier och vad det kan innebära. Kontaktperson Teresa Tomasevic.
MUVAH
CAKL är representerat i styrgruppen för Malmö ungdomars väg till arbete genom högre studier och deltar i MUVAHs arbete. Kontaktperson Teresa Tomasevic (Patricia Staaf).
Medverkan i sommarpraktik för killar
Tillsammans med Studentcentrum och Ung i sommar genomförs praktik för att skapa intresse för utbildning/arbete inom skola och omsorg. Kontaktperson: Lasse Lindhagen/Patricia Staaf.
Lär mer om sommarpraktik för killar här
Föreläsningar/presentationer/studiebesök kan även ges på förfrågan från gymnasieskolor, folkhögskolor etc.
Utbildning
Utbildningar som har som syfte att skapa intresse för och underlätta övergången till högre studier
Akademisk introduktionstermin och Behörighetsgivande utbildning i svenska (läs mer under utbildning).
Breddat deltagande
Insatser riktade till studenter
- Skrivverkstaden Kontaktperson: Lisa Bjernhager
- Magasinet Kunskap gör vi tillsammans Kontaktperson: Patricia Staaf
- Medverkan i Tjuvkik och andra introduktionsinsatser för nya studenter: Kontaktperson: Lasse Lindhagen
Big Read
Genom att antagna studenter med sitt antagningsbesked får en skönlitterär bok skapas en känsla av samhörighet, man har något gemensamt med sina kurskamrater och lärare, något att prata om men vem som helst och på samma villkor. Pilotprojekt 2020 med ett program per fakultet. Kontaktpersoner: Teresa Tomasevic/Lasse Lindhagen.
Utbildning
- Redskap för akademiska studier och karriär RASK. Kontaktpersoner: Bo Norlund, Lasse Lindhagen, Adam Gray
- Basic English. Kontaktpersoner: Adam Gray/Stephen Myers
Kompletterande utbildning för utländska akademiker
- Kontaktpersoner: Mia Blihagen/Lasse Lindhagen
Högskolepedagogiska kurser m.m. för förutsättningar för breddat deltagande
- Teaching and Learning in Higher Education: Educating for Widening Participation and Inclusion
- Workshopserie om Genusmedveten utbildning
- Magasinet Kunskap gör vi tillsammans
- MOOC: Pathways to Inclusive Education
- Temanummer av JoTL (Mau Journal of Teaching and Learning) om den högskolepedagogiska konferensen Lärarlärdom 2020.
Forskning och utveckling
Forskning
Forskning kring Student Success, Early Alert, högskolepedagogik, bland annat i samarbete med gästprofessor John Storan från University of East London.
Utvecklingsarbete
EU-projekt:
- Nexus: Nyanlända ungdomar och vägar till högre utbildning/samhällsengagemang. Kontaktperson: Teresa Tomasevic/Lasse Lindhagen
- Multinclude: Sedan 2018 deltar CAKL i det EU- finansierade projektet kring inkluderande utbildning i hela utbildningskedjan. Lär mer om Mau:s första öppna och nätbaserade kurs. Kontaktperson: Patricia Staaf
INU:
- Utbyte med Kingston University kring Inclusive Curriculum och The Big Read.
Mau är medlem i nätverket Include, kontaktperson: Patricia Staaf
medieverkstaden mm
Breddad rekrytering och breddat deltagande

En del av CAKLs uppdrag är att arbeta med breddad rekrytering och breddat deltagande (BRBD). Inkludering och breddat deltagande i utbildning är en väsentlig förutsättning för att alla i samhället ska kunna göra sin röst hörd och ges möjlighet att påverka. Läs mer om hur Mau arbetar med BRBD här.
Skrivverkstaden

Få hjälp med ditt skrivande, fördjupa dina kunskaper i matematik och lär dig använda digitala verktyg och uttrycksformer.
Samverkan
Samarbeten, nätverk och styrgrupper
Samarbetspartners
URV, Universitat Rovira i Virgili, Tarragona
Nätverk
CAKLs deltagande för Malmö universitet i externa styrgrupper
- Styrgruppen för Yrkes-SFI Skåne (representant för Lärosäten Syd: Teresa Tomasevic)
- TISUS (Anna Helg Granbom)
Uppdragsutbildningar
AKL bedriver uppdragsutbildningar inom karriär och vägledning, svenska som andra språk och interkulturell kommunikation.
Läs mer om uppdragsutbildningar och initiativ för nyanlända personer.
Svenska för akademiker (SFA), samarbete med Malmö stad. Kontaktperson: Teresa Tomasevic
Samverkansprojekt
NEXUS
NEXUS is an Erasmus+ funded project designed to empower students with diverse backgrounds to explore the relationship between participatory digital tools and democracy. Furthermore, NEXUS strives to expand Service-Learning as a pedagogic approach for civic education in L2 courses at Higher education Institutions.
Mau:s projektpresentation på NEXUS hemsida
Kontaktpersoner
Finansiär
EU-Erasmus+
Projektmedlemmar
Samarbetspartner
- European Citizen Action Service (ECAS) – Belgium
- Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) – Spain
- Unione delle Università del Mediterraneo (UNIMED) – Italy
- Knowledge Innovation Centre (KIC) – Malta
- Institut za razvoj obrazovanja (IRO) – Croatia
- Apis Institute – Slovenia
Projektperiod
01 september 2019 - 31 augusti 2022
Fakultet
Fakulteten för lärande och samhälle
About the project
NEXUS is an Erasmus+ funded project designed to empower students with diverse backgrounds to explore the relationship between participatory digital tools and democracy. Furthermore, NEXUS strives to expand Service-Learning as a pedagogic approach for civic education in L2 courses at Higher education Institutions.
The NEXUS project aims to engage students in civic education so that they can contribute positively to their society and the global community. The main innovation of NEXUS is the design, development and implementation of an integrated approach to civic education and community engagement – aimed at empowering students to take an active role in society.
The objective of the NEXUS project is to allow students to develop skills and competences to enhance their civic engagement and evolve as informed citizens. Building on the idea that many opportunities for meaningful civic learning exist in online environments, NEXUS uses technologies that are familiar and appealing to digital natives. NEXUS combines expertise from academia, policy/research organisations, design and delivery of IT-services and operates in local, regional and national areas and networks.
The project will result in:
- a MOOC on Civic education that will be developed for a diverse student group, focusing on Civic education micro-learning units;
- a knowledge-sharing platform (building on open educational resources and practices) for civic educators.
- service-learning guidelines enabling universities to support civic engagement within a diverse student group and work with wider communities.
- an inventory of digital tools for citizenship education, together with a handbook for educators.
Föreståndare
Ställföreträdande föreståndare
Administration
Anita Marttila Högskoleadministratör
Gunilla Assarson Administrativ assistent
Embla Ardal Administrativ assistent
Forskningsledare
Högskolepedagogiska utvecklare
Systemförvaltare/IT-pedagoger
Björn Lundgren