Delkurs 1. Introduktion till socialt arbete, 7,5 hp
Meeuwisse A, Swärd H, Sunesson S, Knutagård M (red.) (2024/2016) Socialt arbete: en grundbok, 4:e/3:e [rev och utök] upplaga, Stockholm: Natur och Kultur. Ca 300 av 544 s.
Svensson K, Johansson E, Laanemets L (2021) Handlingsutrymme: utmaningar i socialt arbete. 2:a [rev och utök] upplaga. Stockholm: Natur och Kultur. Ca 200 av 289 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 300 s.
Delkurs 2. Sociologi och socialt arbete, 7,5 hp
Dahlgren L, Starrin B, (2004) Emotioner, vardagsliv & samhälle - en introduktion till emotionssociologi. Första uppl. Malmö, Liber AB. 228 s. Senare tryckning av upplagan kan användas.
Repstad P, (2016) Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete. Tredje uppl. Lund, Studentlitteratur. Ca 180 av 293 s. Senare upplaga/tryckning kan användas.
Ritzer G, Stepnisky J, (2015) Sociologisk teori. Andra uppl. Malmö, Liber AB. Ca 400 av 663 s. Tidigare upplaga kan användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 200 s.
Delkurs 3. Psykologi och socialt arbete, 7,5 hp
Broberg A, Risholm Mothander P, Granqvist P (2020) Anknytningsteori, Stockholm: Natur och Kultur. ca 300 av 567 s.
Kaiser N, Lundberg M, (red) (2018), Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur och Kultur. 235 s av 328 s.
Kåver A, (2016) KBT i utveckling. Stockholm: Natur och Kultur. ca 200 av 382 s.
Lundsbye M, Sandell G, Ferm R, Währborg P, Petit B, Fälth T, Holmberg B, (2010) Familjeterapins grunder. Ett interaktionistiskt perspektiv. Stockholm, Natur och Kultur. ca 70 av 426 s.
Lundén K, (2010) Att identifiera omsorgsvikt hos förskolebarn. Stiftelse Allmänna Barnhuset, 2010:5. 127 s.
Wallroth P, (2010) Mentaliseringsboken. Stockholm: Karneval förlag. 187 s.
Ca 100 sidor litteratur i form av vetenskapliga artiklar tillkommer.
Delkurs 4. Socialpolitik och socialt arbete, 7,5 hp
Ankarloo D, (2004) Den svenska modellen och globaliseringen. En översikt. I Magnússon, F & Plantin, L (red) Mångfald och förändring i socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. s 123-142. 19 s.
Bergmark Å, Fritzell J, (2007) Välfärdens utveckling efter 1990-talets kris, Socialvetenskaplig tidskrift nr 2-3, 2007. s 102-109 7 s.
Borevi K, (2002) Välfärdsstaten och den mångkulturella utmaningen. Statsvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet, Uppsala. Kap 1, 50 s.
Cousins M, (2005) ”Gender and the Welfare State”, I: Cousins, Mel. European Welfare States, London: SAGE, s. 58-74. 16 s. (pdf-fil)
Hartman L, (2011) (red.) Konkurrensens konsekvenser: vad händer med svensk välfärd? Stockholm: SNS utdrag, ca 150 s.
Lundh Nilsson F, Werner E, (2023) Samhällsekonomi för socionomer, Gleerups Malmö. 224 s.
Meuwisse A, (1999) Sköndalinstitutets arbetsrapport nr. 11 Ersta Högskola, ”Debatten om välfärdsstaten och det civila samhället”, Sköndalinstitutet 1999, 27 s.
Olofsson J, (2020) Socialpolitik –en historisk bakgrund, internationella jämförelser och aktuella politiska utmaningar. Lund: Studentlitteratur. 228 s.
Socialstyrelsen: Social Rapport (2010) valda delar. ca 100-150 s.
SOU 2008:15: Långtidsutredningen 2008, huvudbetänkande. s.163-209. 56 s.
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer om cirka 100 s.
Socialt arbete
Om kursen
Kursens syfte är att ge en orientering i socialt arbete som ämnes-, forsknings- och verksamhetsområde samt att ge studenten den grund som krävs för fördjupade studier i ämnet. Det sociala arbetets tvärvetenskapliga bas belysas genom studier av samhälls- och beteendevetenskapliga teorier och begrepp med särskild relevans för socialt arbete. Ett ytterligare syfte är att belysa och analysera kopplingen mellan teori och praktik i socialt arbete.
Kursen ges på 100% distans. Inga fysiska träffar på campus.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att ge en orientering i socialt arbete som ämnes-, forsknings- och verksamhetsområde, samt att studenten utvecklar de kunskaper som krävs för fördjupade studier i ämnet. Ett ytterligare syfte är att belysa och analysera kopplingen mellan teori och praktik i socialt arbete.
Kursen består av 4 delkurser.
Delkurser
Delkurs 1. Introduktion till socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen introduceras det sociala arbetets historia och dess grundläggande förutsättningar, nationellt och internationellt. Ämnets teoretiska begreppsbildning och centrala verksamhetsområden behandlas. Dessutom introduceras grunderna i vetenskapligt skrivande.
Delkurs 2. Sociologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Med utgångspunkt i klassiska och moderna sociologiska teorier behandlas såväl aktuella sociala företeelser som generella samhällsprocesser. Sociologisk teori diskuteras och tillämpas på olika fenomen i det moderna samhället som till exempel arbetsliv, socialisation, avvikande beteende, utbildning, familjeliv, social stratifiering, exklusion och inklusion, organisation, stat och statliga organ samt det civila samhället. Centrala sociologiska begrepp som klass, genus och etnicitet diskuteras och relateras till det sociala arbetet. Med hjälp av dessa begrepp belyses relationen mellan samhällsstruktur, social identitet och socialt handlande.
Delkurs 3. Psykologi och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen fördjupas psykologiska teorier och metoder som har särskild relevans för dagens praktik i socialt arbete. Med utgångspunkt i de metoder för bedömning och behandling som rekommenderas av Socialstyrelsen läggs fokus på metodernas främsta underliggande kunskapsunderlag, det vill säga 1) Anknytningsteori, 2) KBT och 3) Systemisk familje- och kommunikationsteori. Anknytningsteorin har relevans för socialt arbete särskilt inom områden som berör omsorgskvalité i familjemiljö och professionell omsorg av barns och ungas psykiska ohälsa, fosterhemsplaceringar, tidiga interventioner och utredningar av familjer med psykosocial problematik. Teorin med samlingsnamnet kognitiv beteendeterapi (KBT) omfattar ett flertal sätt att bedriva socialt och psykologiskt behandlingsarbete med olika målgrupper och har på senare år fått allt större spridning i socialt arbete i Sverige, både på behandlingsinstitutioner och i öppenvården. Det tredje centrala perspektivet i kursen utgörs av kommunikations- och systemteori och dess betydelse för att förstå samspelet mellan människors personliga, relationsmässiga- och omgivande faktorer samt kommunikationsmönster och strukturer inom familjer.
Delkurs 4. Socialpolitik och socialt arbete, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Socialpolitikens utveckling och dess relationer till de politiska och ekonomiska strukturerna behandlas ur såväl nationellt som internationellt perspektiv. Den välfärdsstatliga regleringen avseende grundläggande lagstiftning, sociallagstiftning samt socialförsäkring diskuteras. Olika socialpolitiska modeller, samt förhållandet mellan offentlig sektor, privat sektor och frivillig sektor behandlas. Fokus ligger dels på problem associerade med implementeringen av socialpolitikens målsättningar dels på frågor om genus, invandring, globalisering och välfärdsstatens framtid.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
40% gymnasiebetyg - 40% högskoleprovet – 20% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Kontakt
För mer information om utbildningen:
hsvagledning@mau.se-
Mon Johansson - Universitetslektor
Kursansvarig
mon.johansson@mau.se
-
MC
Martina Campart Cano - Universitetslektor
Kursansvarig
martina.campart@mau.se
040-665 74 82
-
JP
José Pacheco - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
jose.pacheco@mau.se
040-665 71 90
-
JS
Jari Ström - Universitetsadjunkt
Kursansvarig
jari.strom@mau.se
040-665 79 13
-
HO
Helen Olsson - Studieadministratör
Studieadministratör
helen.olsson.hs@mau.se
040-665 89 20