Arvidsson E, (senaste upplagan) Socialförsäkringsrätt – vid funktionsnedsättning och sjukdom. Malmö: (3:e upplagan) Gleerups Utbildning AB. ca 190 s.
Blennberger E, (2013) Bemötandets etik. Lund: Studentlitteratur. ca 100 s.
Bruce A, (2014) Which Entitlements and for Whom? The Convention on the Rights of Persons with Disabilities and its Ideological Antecedents. Lund University, 50 s.
Egard H, Runesson I & Svensson Chowdhury M, (2024) red. Funktionsförmåga, funktionshinder och social arbete. Malmö; Gleerups s 80 s.
Fischer D, (150 senaste upplagan) Mänskliga rättigheter- en introduktion 9:e upplagan. Stockholm: Norstedts juridik AB. 102 s.
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning SÖ 2008:26. Ca 45 s. Laddas ner från Internet.
Grahn Farley M, (2020) Att förstå barnkonventionen. En överblick. (1: a upp.). Lund: Studentlitteratur. 62 s.
Ineland J, Molin M, Sauer L, (2019) Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd. 3., [rev.] uppl. Malmö: Gleerups. 100 s.
Larsson M, Larsson L G, LSS (2024): stöd och service till vissa funktionshindrade. Gothia Kompetens AB
Montoya Fridström T, (Red.) (2021) Juridik för socialt arbete (3:e uppl.). Malmö: Gleerups. Ca 240 s.
Prop. 2016/17:188, Nationellt mål och inriktning för funktionshinderspolitiken, Socialdepartementet. 192 s.
Reimer A, Zetterstöm S; Scheuts S & Fridström Montoya T (2024) Juridisk metodbok: för socialarbetare och andra offentliganställda. Stockholm: Nordstedts juridik 150s
Statens offentliga utredningar, 2016:19, Barnkonventionen blir svensk lag. Betänkande av Barnrättsutredningen. Socialdepartementet. Valda delar ca 100 sidor.
SOU 2020: 63 Barnkonventionen och svensk rätt (valda delar, ca 50 sidor)
Statens offentliga utredningar, 2020:47, Hållbar socialtjänst – en ny socialtjänstlag. Slutbetänkande av utredningen Framtidens socialtjänst. Socialdepartementet. Ca 34 s.
Swanstein F, Henrikz K (2021) Diskrimineringslagen – från princip till praktik (3:e upplagan). Lund. Studentlitteratur. 282 s
Söder M, Hugemark A, (2016) Bara funktionshindrad? funktionshinder och intersektionalitet. Malmö: Gleerups. 146 s
Aktuell lagtext, vetenskapliga artiklar, rättsfall och arbetsmaterial tillkommer. Ca 300 s.
Funktionshinderrätt
Om kursen
Kursen ges på distans och har inte några fysiska träffar.
Kursen är på grundnivå och vänder sig till personer som är intresserade av tillägna sig kunskaper kring lagstiftning som rör personer med funktionsnedsättning, Kursen vänder sig både till de som har egna erfarenheter av funktionsnedsättning och till dig som arbetar eller vill arbeta inom kommunal funktionshinderomsorg, landsting, försäkringskassa, arbetsförmedling, enskilda företag, skolor, frivilligorganisationer och andra organisationer.
Frågor som diskuteras i kursen är Vilket ansvar har kommunen för personer med funktionsnedsättning? Vilka regler gäller för att få rätt till stöd och hjälp enligt socialtjänstlagen och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade? Vilka krav uppställs för ersättning eller bidrag enligt socialförsäkringsbalken? Vilka mål uppställs för funktionshinderspolitiken? Detta är exempel på frågor som behandlas i denna kurs.
Kursen syftar till att utveckla kunskaper och färdigheter inom de offentligrättsliga områdena som har särskild betydelse för sociala arbetets teori och praktik med inriktning mot funktionsnedsättning. I kursen behandlas målen och intentionerna med sociallagstiftningen samt genusaspekter och etiska dimensioner på dessa regelsystem. I kursen redogörs för den juridiska metoden. Lagar som studeras är bland annat kommunallagen, förvaltningslagen socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, socialförsäkringsbalken och diskrimineringslagen. Därtill studeras internationella konventioner. Reglerna för myndighetsutövning studeras med särskild tonvikt på rättssäkerhet och integritet för den enskilde och service till allmänheten. Juridisk problemlösning diskuteras. EU-rättens påverkan på förvaltningsrätten kommer att belysas.
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om internationella konventioner, funktionshinderspolitik och lagar, med särskild tonvikt på rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Därutöver belyses rättssäkerhet och handläggning. I kursen behandlas från det sociala arbetets perspektiv vidare målen och motiven för sociallagarna, däribland socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, samt delar av socialförsäkringsbalken. I kursen finns en särskild tonvikt på rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Barnperspektivet kommer att belysas. Dessutom studeras diskrimineringslagstiftningen med fokus på personer med funktionsnedsättning. Intersektionalitet och etiska perspektiv behandlas. Myndighetsutövning belyses med tonvikt på rättssäkerhet och integritet för den enskilde.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
40% gymnasiebetyg - 40% högskoleprovet – 20% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).