Delkurs 1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Arvidsson E, (2019) Socialförsäkringsrätt – vid funktionsnedsättning och sjukdom. Malmö: (3 uppl) Gleerups Utbildning AB. 190 s.
Bakker AB, Demerouti E, (2014) Job Demands – Resources Theory I Chen PY, Cooper CL (2014) Work and Wellbing. Oxford: Wiley Blackwell. (Finns via Malmö universitetsbibliotek) 28 s.
Danermark B, Gustafsson J, Norstedt M, Flyckt K (2021) Forskning i korthet: KTillgängligt arbetsliv. Stockholm: Forte. Finns tillgänglig på weben. 8 s.
Gustafsson J, (2014) Supported employment i en svensk kontext : förutsättningar när personer med funktionsnedsättning når, får och behåller ett arbete. Diss. (sammanfattning) Örebro: Örebro universitet. Finns tillgänglig på weben. 98 s.
Günzel M, Zanderin L, (2012) Arbetsmiljörätt och rehabilitering (3. uppl.). Malmö: Liber. 176 s.
Lanstad B J, Vinberg S (2023) Rehabilteringsvetenskap. Perspektiv och aktörer och strategier för hälsa och arbetslivet. Lund. Studentlitteratur. 200 s
Aktuell lagtext, arbetsmaterial offentliga utredningar och forskningsrapporter tillkommer. 400 s.
Delkurs 2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Lanstad B J, Vinberg S (2023) Rehabilteringsvetenskap. Perspektiv och aktörer och strategier för hälsa och arbetslivet. Lund. Studentlitteratur. 200 s
Norstedt M, (2019) Work and Invisible Disabilities: Practices Experiences and Understandings of NonDisclosure. Scandinavian Journal of Disability Research, Vol. 21, nr 1, s. 14-24. 10 s
Olofsson J, Wikström F, (Red) (2018) Unga inför arbetslivet - om utanförskap, lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
Stressforskningsinstitutet, (2020) Arbetsorganisation och hälsa. Två modeller för psykosociala arbetsmilöforskning Stressforskningsinstitutets temablad. Finns tillgänglig på weben . 100 s.
Aktuellt arbetsmaterial och forskningsrapporter tillkommer ca 300 s,
Arbetsinriktad rehabilitering
Om kursen
Kursinnehåll
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper om rehabiliteringsinsatser för människor i yrkesverksam ålder, utifrån individ-, professions- och samhällsnivå från ett tvärvetenskapligt perspektiv. Kursen består av två delkurser.
Delkurs 1. Rehabiliteringsprocesser, deras metoder och ramverk, 7,5 hp
Delkursens innehåll
Kursen behandlar grundläggande lagar och förordningar som berör den enskilda människans situation vid arbetsinriktad rehabilitering. Rehabiliteringsarbetets olika delar belyses liksom förebyggande psykosocialt arbetsmiljöarbete och olika rehabiliteringsaktörers insatser. Därutöver diskuteras i kursen kopplingen mellan arbetslinjen och arbetsförmåga och hur individen som befinner sig i arbetsinriktad rehabilitering påverkas av denna koppling.
Delkurs 2. Problemområden och perspektiv, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas den enskildes egenupplevda situation vid rehabilitering, bemötandets betydelse och olika aktörers samverkan. Därutöver inhämtas kunskap om vad ett intersektionellt perspektiv på funktionshinder och rehabilitering kan innebära. Vidare belyses stress i arbetslivet, arbete med stöd, samt den alternativa arbetsmarknaden.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
40% gymnasiebetyg - 40% högskoleprovet – 20% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).