Bäckström, Åsa; Book, Karin; Carlsson, Bo & Fahlström, PG (2020) Sport management del 3: Idrottens marknader och konsumtionskultur. SISU Idrottsböcker (240 s).
Mullin, Bernard J; Hardy, Stephen & Sutton, William A (2014). Sport Marketing. Fourth Edition. Human Kinetics (504 s).
Ett urval av vetenskaplig litteratur tillkommer, från bland annat International Journal of Sports Marketing & Sponsorship (ca 100 s).
Sport, marknadsföring och varumärken
Om kursen
Profilkurs som sätter marknadsföring av sport och genom sport i fokus. Sporten har utvecklats till en viktig del av den växande underhållnings- och upplevelseindustrin och allt fler aktörer vill associera sig med sporten, dess event och passionsvarumärken. Kursen behandlar bl a värdet av att bygga starka varumärken, evenemangsmarknadsföring, citymarketing, sponsring, ambush marketing och corporate social responsiblity.
Rekommenderade förkunskaper är baskunskaper i marknadsföring.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna skall tillägna sig en övergripande förståelse för de unika marknadsförutsättningar som gäller i sportens värld. Kursen syftar också till att studenterna skall inhämta kunskaper tillämpbara vid såväl marknadsföring av sport som genom sport.
Kursen är en helt nätbaserad profilkurs som sätter marknadsföring av sport och genom sport i fokus. Därvid studeras hur sporten har utvecklats till en viktig del av den växande underhållnings- och upplevelseindustrin och att allt fler aktörer vill associera sig med sporten, dess event och passionsvarumärken.
Kursen behandlar bland annat varumärkesbyggande, evenemangsmarknadsföring, citymarketing, sponsring, ambush marketing och corporate social responsibility.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.