Om kursen

Kursinnehåll

Kursens syfte är studenten fördjupar sina kunskaper både teoretiskt och metodologiskt. I kursen behandlas mikro- och makrosociologiska perspektiv på samhällsrelevanta ämnen samt kritiska perspektiv på arbetsliv, genus, migration, skola och utbildning. Studenten tränar också på att formulera sociologiska frågor och diskutera relationen mellan forskningsfråga, teori och metod genom att genomföra en mindre empirisk undersökning.

Delkurs 1: Sociala interaktioner och identitet (7,5 hp)

I delkursen behandlas centrala teorier inom studier av sociala interaktioner med fokus på identitetsskapande processer. Det handlar om hur jaget formas och förändras, hur olika sociala identiteter överlappar varandra samt hur vi kan förstå individers handlingar och emotionshantering i sociala interaktioner. Kursen innefattar mikrosociologiska perspektiv på samtida sociala och vardagliga fenomen, samt sociala interaktioner i relation till sociala identiteter (t.ex. kön, sexualitet, klass, etnicitet, generation). Teman som behandlas inkluderar mening och interaktion, makt, roller, grupprocesser, känslor och attityder.

Delkurs 2: Välfärd, arbete och familj (7,5 hp)

I delkursen introduceras kritiska perspektiv på relationen mellan arbete, välfärd och sociala villkor med fokus på välfärdsregimer och familjepolitik. I delkursen ingår en översikt av välfärdsstaters historiska utveckling samt social- och familjepolitiken i Sverige i jämförelse med andra välfärdsmodeller. Kursens innehåll ger inblick i debatter om aktuella institutionella förändringar inom välfärdsstat, familj och arbetsliv.

Delkurs 3: Utbildningssociologi (7,5 hp)

I delkursen behandlas centrala teman inom utbildningssociologi med fokus på svenska och internationella utbildningssystem. Utöver utbildningssociologisk analys ger kursen inblick i utbildningspolitik, skolan och utbildningssystemets reproducerande funktion. Dessutom behandlas utbildningssystemets konsekvenser för sociala strukturer och mikromakt i klassrummet. Studenten förväntas ta en aktiv roll genom att välja och presentera aktuell forskning om ett ämne av utbildningssociologisk relevans.

Delkurs 4: Att undersöka sociologiska frågor (7,5 hp)

I delkursen fördjupar studenten sina kunskaper i samhällsvetenskapliga forskningsmetoder, med tonvikt på övningar av olika metoder. Under kursen behandlas forskningsprocessens olika delar samt hur empiriskt material kan samlas in och analyseras. Studenten får träna på att formulera sociologiska frågor och diskutera relationen mellan forskningsfråga, teori och metod genom övningsexempel. Kursen avslutas med att studenten genomför en mindre empirisk undersökning.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Genomgångna kurser: IS311F Sociologi I med minst 12 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.

Urval

34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng

Relaterade kurser

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt