Viberg Åke, Ballardini Kerstin & Stjärnlöf Sune. (1986). Svensk grammatik: svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur och kultur (183 s.)
Dahl, Östen (senaste upplagan). Grammatik. 2. Lund: Studentlitteratur (127 s.)
Enström, Ingegerd (2020). Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Upplaga 3 Lund: Studentlitteratur
Flyman Mattsson, Anna (senaste upplagan). Andraspråkets grammatik. Lund: Studentlitteratur (224 s.)
Flyman Mattsson, Anna (senaste upplagan). Andraspråkets grammatik: övningsbok. Lund: Studentlitteratur (144 s.)
Lindberg, Inger (2003). Språkanvändning – kreativt skapande eller förutsägbara mönster? I: Olofsson, Mikael (red.), Symposium 2003. Arena andraspråk (s. 61–79) (19 s.) Tillgängligt via internet.
Thorén, Bosse (senaste upplagan). Svensk fonetik och uttalsundervisning. Stockholm: Morfem (183 s.)
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk.
Kompletterande material om grammatik och uttal samt valbar referenslitteratur tillkommer.
Svenska som andraspråk för lärare - det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv
Om kursen
Kursinnehåll
Tyngdpunkten i kursen ligger på grundläggande studier av det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv. Områden som behandlas är fonologi, morfologi, syntax, lexikon och semantik. Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för andraspråksinlärare. Studenterna tränar också sin förmåga att tillämpa sina kunskaper om svenskans språkliga strukturer i analys och bedömning av andraspråksinlärares muntliga och skriftliga språkproduktion.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare i grundskolan eller gymnasieskolan utan behörighetsgivande examen, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).