Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko. (2014). Tankarna springer före – att bedöma ett andraspråk i utveckling. Stockholm: Liber (140 s.)
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren (kapitel 1 samt 4-6, a 140 s.)
Häikiö, Tarja (2014). Bildsamtal och bildtolkning. I: Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur (24 s.)
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. Stockholm: Liber (196 s.)
Liberg, Caroline; af Gejerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur (116 s.)
Liberg, Caroline & Nordlund, Anna (2019). Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår. Nordic Journal of Literacy Research. Vol 5. No.2 2019, pp 120-139 (19 s.)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red). (2019) . Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber (ca 50 s. i samråd med kursledare)
Lundin, Katarina. (2019). Språkets byggstenar. Grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Solna: Skolforskningsinstitutet. (61 s.) (Tillgänglig via Internet)
Skolverket (2009). Nya språket lyfter!? Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. Stockholm: Skolverket (124 s.) (Tillgänglig via Internet)
Wedin, Åsa (2017). Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (156 s.)
Kursplaner i svenska och svenska som andraspråk, aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.
Svenska för lärare åk 1-6, II
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla teoretiska och didaktiska kunskaper om barns tal- och skriftspråksutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv samt om hur flerstämmiga och språkutvecklande läromiljöer kan skapas. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla kunskap om kulturella förändringar, t.ex. i de textvärldar barn möter.
Kursen behandlar olika synsätt och teoretiska aspekter på den tidiga och fortsatta läs- och skrivundervisningen. Barns olika villkor och behov och hur dessa kan mötas i en kulturellt heterogen skola belyses. Några olika pedagogiska riktningar presenteras och diskuteras.
En av kursens bärande tankar är att språkanvändning och språkutveckling ses som en kreativ process i vilken interaktion och kommunikation spelar en avgörande roll. Kursen behandlar också frågor kring att lära på sitt andraspråk. Hur språkutvecklande miljöer och ett inkluderande arbetssätt kan skapas i en flerspråkig miljö belyses och diskuteras. Dessutom är ett kursinnehåll att studenten ska utveckla grunderna i läromedelsanalys och fördjupa sin förståelse av bedömningens funktion för att stödja elevers språk- och kunskapsutveckling i ett 1-6 perspektiv.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkända kurser: KS169F Svenska: Barns tidiga läsning och skrivande I eller KS170F Svenska: Barns tidiga läsning och skrivande II eller KS268F Svenska för lärare åk 1-6, I, prov 1. Eller motsvarande.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).