Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko. (2014). Tankarna springer före – att bedöma ett andraspråk i utveckling. Stockholm: Liber (140 s.)
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren (kapitel 1 samt 4-6, a 140 s.)
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. Stockholm: Liber (196 s.)
Liberg, Caroline; af Gejerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur (116 s.)
Liberg, Caroline & Nordlund, Anna (2019). Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår. Nordic Journal of Literacy Research. Vol 5. No.2 2019, pp 120-139 (19 s.)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red). (2019) Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber (ca 50 s. i samråd med kursledare)
Lundin, Katarina. (2019). Språkets byggstenar. Grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Solna: Skolforskningsinstitutet. (61 s.) (Tillgänglig via Internet)
Skolverket (2009). Nya språket lyfter!? Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. Stockholm: Skolverket (124 s.) (Tillgänglig via Internet)
Wedin, Åsa (2017). Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (156 s.)
Kursplaner i svenska och svenska som andraspråk, aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.