Fristående kurs, grundnivå
30 hp
Distans | dagtid | 100%
19 januari 2026 - 7 juni 2026
Anmälan öppnar 15 september

Om kursen

Kursen riktar sig särskilt till lärare i modersmål Arabiska och moderna språk Arabiska.
Vill du fördjupa dig i arabiska och samtidigt utveckla din didaktiska kompetens?
Genom tre fristående kurser – Arabiska med didaktisk inriktning I–III (90 hp) – får du steg för steg bygga både språkfärdighet och pedagogiska verktyg. Från grammatik, språkutveckling och litteratur till kulturmöten och eget forskningsarbete (ett självständigt arbete på 15hp). Kurserna ger dig både ämnesfördjupning och praktisk didaktisk kunskap.
Perfekt för dig som vill undervisa i arabiska eller stärka din kompetens inom språk och lärande.

Arabiska med didaktisk inriktning I är den första av tre fristående kurser som tillsammans utgör Arabiska med didaktisk inriktning, 90 hp. Kurserna ska läsas i progression och erbjuder en unik möjlighet att kombinera ämnesfördjupning med didaktisk kompetens.

Kursen ges som webbbaserad distansutbildning med 4–6 träffar per termin, varav två på campus och övriga digitalt via Zoom.

Kursen kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant för aktuella årskurser. Var uppmärksam på att behörighet att undervisa i ett ämne efter en kompletterande utbildning, utöver utbildningens omfattning, även beror på vilka årskurser/skolform en lärares examen är avsedd för.

Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se under Kompetensutveckling/ Legitimation/ Regler och krav för legitimation.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin språkfärdighet och sin didaktiska och metodiska kompetens för pedagogisk verksamhet.

Språk och språktillhörighet, 15 hp

Delkursen behandlar grundläggande begrepp inom arabisk grammatik, varvid fokus i analysen ligger på formlära, syntax och ordförråd i ett kontrastivt perspektiv. Vidare arbetar studenterna med sin egen språkfärdighet genom praktiska tillämpningar. I delkursen behandlas vidare skriftspråkets historiska utveckling och arabisk dialektologi introduceras. Faktorer som har påverkat skriftspråkets utveckling tas upp. Vidare belyses standardarabiskans ställning bland arabisktalande elever i Sverige. Dessutom diskuteras modersmålslärarens arbetsvillkor och uppdrag.

Språk och lärande, 15 hp

Delkursen behandlar centrala teorier om barns läs-och skrivutveckling och olika sätt att stödja denna, varvid särskilt fokus läggs på flerspråkiga barns lärande. Barns läs-och skrivstrategier studeras och studenterna tillämpar ett processorienterat skrivande i sitt eget lärande. Frågor om lärande för hållbar utveckling samt hållbar utveckling i undervisningen lyfts upp. Likaså studeras olika sätt att skapa ett flerstämmigt klassrum, där betydelsen av skapande processer särskilt fokuseras. Vidare behandlas de styrdokument som gäller för språkundervisning.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2Modersmål 2 i arabiska eller motsvarande kunskaper (t ex avslutad utländsk gymnasieutbildning med arabiska som undervisningsspråk)

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

Kurslitteratur

Aktuell litteraturlista finns i kursplanen

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt