Om kursen

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förståelse för läs- och skrivundervisning hos barn i förskoleklass till årskurs 3. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla kunskap om samt färdigheter i att utforma undervisning som stödjer barns läs- och skrivutveckling i heterogena klassrum.

Under kursens gång granskas aktuell forskning för att utveckla förståelse för hur barns fonologiska medvetenhet utvecklas och dess betydelse vid läs- och skrivutveckling. I kursen behandlas vidare hur barns läsintresse kan främjas för att nå läsflyt och läsförståelse. I kursen ges klassrumsnära exempel på skrivundervisning i de lägre åldrarna. Studenten förväntas bidra med egna exempel.

Genom att analysera praktiska exempel belyses hur lärare kan upptäcka och skilja läs- och skrivsvårigheter från andra språkliga utmaningar.

Studenten kommer löpande att sammanställa en portfolio som efter avslutad kurs fungerar som en kunskapsbas.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Urval

66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt