Alatalo, Tarja (red.) (2023).Läsundervisningens grunder. Tredje upplagan. Malmö: Gleerups. (ca 150 sidor, i samråd med kursledaren)
Catts, Hugh W. (2022). Rethinking How to Promote Reading Comprehension. American Educator, 45(4), 26. (8 s.)
Eriksson, Jessica, Engborg, Annsofi & Norén, Sofia (2022). Lära barn att läsa: vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse. (Tredje upplagan). Stockholm: LegiLexi. (245 s.)
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red (2023). Skrivundervisningens grunder. (Andra upplagan). Malmö: Gleerups. (360 s.)
Salameh, Eva-Karin, Nettelbladt, Ulrika & Andersson, Ketty (2018). Flerspråkig utveckling. I: Eva-Kristina Salameh & Ulrika. Nettelbladt (red.),Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 3. Lund: Studentlitteratur. (37 s.)
Skolverket (2016). Nya Språket lyfter! Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2022). Hitta språket. Nationellt kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass. (Tillgänglig via internet)
Slotte, Erika & Ojala, Olivia (2023). Lärares förväntningar på och erfarenheter av programmet Lexplore. Magisteruppsats, Åbo Akademi, Vasa. (86 s.)
Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.
Tidig läs- och skrivundervisning, inriktning F-3
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin förståelse för läs- och skrivundervisning hos barn i förskoleklass till årskurs 3. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla kunskap om samt färdigheter i att utforma undervisning som stödjer barns läs- och skrivutveckling i heterogena klassrum.
Under kursens gång granskas aktuell forskning för att utveckla förståelse för hur barns fonologiska medvetenhet utvecklas och dess betydelse vid läs- och skrivutveckling. I kursen behandlas vidare hur barns läsintresse kan främjas för att nå läsflyt och läsförståelse. I kursen ges klassrumsnära exempel på skrivundervisning i de lägre åldrarna. Studenten förväntas bidra med egna exempel.
Genom att analysera praktiska exempel belyses hur lärare kan upptäcka och skilja läs- och skrivsvårigheter från andra språkliga utmaningar.
Studenten kommer löpande att sammanställa en portfolio som efter avslutad kurs fungerar som en kunskapsbas.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Urval
66% gymnasiebetyg – 34% högskoleprovet
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).