Vi använder cookies på vår webbplats. Genom att surfa vidare på denna webbplats accepterar du att cookies används.
-
Malmö universitet
- Utbildning
-
Forskning
- Forskning
- Starka forskningsmiljöer
- Forskningsämnen
- Forskningspublikationer
-
Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
Forskarskolor
- Forskarskolor
- Forskarskola: SET
- Forskarskola: Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskolan för yrkesverksamma inom hälsa, vård och välfärd
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Forskarskola: Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Forskarskola: SPLIT
- Forskarskola: Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Företagsforskarskola: Datadrivna system
- Forskarskola: GlycoImaging
- Forskarskola: BioCapture
- Forskarskola: Oral hälsa
- Forskarskola: FontD
- Forskningsevenemang
-
Samverkan & innovation
- Om oss
- Sök utbildningar
- Studentwebben
- Bibliotek
- För medarbetare
- Malmö universitet
- Eva Wennås Brante

Eva
Wennås Brante
Universitetslektor
eva.wennas-brante@mau.se
040-6657804
Fakulteten för lärande och samhälle
Institutionen för kultur, språk och medier
- Pedagogik
- Utbildningsvetenskap
- digital reading
- critical reading
Presentation
Eva Wennås Brante är docent i pedagogik och har en anställning som lektor i svenska med didaktisk inriktning. Hennes avhandling undersökte bilders betydelse för läsförståelsen för personer med dyslexi. Under ett tre år långt postdoktor-projekt vid Oslo Universitet forskade Wennås Brante kring hur kritiskt läsande kan främjas i skolundervisning. Särskilt fokus riktades mot kritisk läsning när information från mer än ett dokument ställs mot vartannat. Mer information om projektet finns att läsa här och här
Wennås Brante forskningsintresse riktar sig också mot digitalisering av lärarutbildningen, både vad gäller lärarstudenter och lärarutbildare.
Publikationer
-
2020 | Konferensbidrag
”Jag brukar söka typ på Siri”: 7-åringars förståelse av information på internet
Robert Walldén, Eva Wennås Brante
-
2020 | Artikel i tidskrift
Profles of warm engagement and cold evaluation in multiple‑document comprehension
Helge Strømsø, Ivar Bråten, Eva Wennås Brante
-
2020 | Artikel i tidskrift
Citing as a sourcing practice: students’ citing self-selected online sources in their essays (Las citas como práctica del uso de las fuentes: las citas de fuentes en línea seleccionados por los estudiantes en sus trabajos)
Carita Kiili, Eva Wennås Brante, Eija Räikkönen, Julie Coiro
-
2020 | Artikel i tidskrift
A framework of pre-service teachers' conceptions about digital literacy: Comparing the United States and Sweden
Alexandra List, Eva W. Brante, Holly L. Klee
-
2019 | Kapitel i bok, del av antologi
Lärarutbildningen och den digitala kompetensen
Sylvana Sofkova Hashemi, Catarina Player-Kor, Eva Wennås Brante, Olof Franck, Ann-Marie von Otter, Anna-Lena Pihl