Areskoug, Mats; Ekborg, Margareta; Lindahl, Britt och Rosberg, Maria (2013 eller 2018). Naturvetenskapens bärande idéer. För lärare F-6. Malmö: Gleerups. (190 s)
Helldén, Gustav; Jonsson, Gunnar; Karlefors, Inger och Vikström, Anna (2015) Vägar till naturvetenskapens värld - ämneskunskap i didaktisk belysning. Stockholm: Libers förlag. (ca 160 s, eget val)
Ideland, Malin och Malmberg, Claes (red.) 2012. Naturvetenskap och yngre barn. Malmö högskola. (112 s)
Johansson, Myrtel och Sandström, Maria (2015) Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups. (160 s)
Östklint, Olle; Johansson, Sverker och Anderberg, Elsie (2012). Fysik för lärare. Lund: Studentlitteratur. (311 s)
Utöver ovanstående litteratur kan ytterligare litteratur i mindre omfattning tillkomma.
NO och teknik för lärare, åk 1-6, I
Om kursen
Kursen vänder sig till dig som undervisar eller vill undervisa i No-ämnen i årskurs 1–3, 4–6. I denna kurs ingår grundläggande kunskaper inom NO, teknik och lärande. Utifrån vardagliga och samhälleliga företeelser identifieras och förklaras naturvetenskapen och tekniken i dessa. I kursen ingår även ämnesdidaktik och bedömning i naturvetenskap och teknik.
Kursen ges på halvfart, eftermiddag/kväll och som kombinerad campus- och distanskurs. Kursen har åtta träffar. Arbetsformerna varierar och kan utgöras av föreläsningar, experimentellt arbete, litteraturseminarier och arbete individuellt och i grupp.
Kursen är den första av två fristående kurser som tillsammans motsvarar NO och teknik för lärare 30 hp med inriktning årskurs 1–6. NM172F NO och teknik för lärare i grundskolans åk 1–6, I, 15 hp ges på vårterminer och NM173F NO och teknik för lärare åk 1-6, II, 15 hp ges på höstterminer. Kurserna bygger på varandra och måste läsas i progression.
Kurserna kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant för aktuella årskurser. Var uppmärksam på att behörighet att undervisa i ett ämne efter en kompletterande utbildning, utöver utbildningens omfattning, även beror på vilka årskurser/skolform en lärares examen är avsedd för. För utökad behörighet åk 1–3 krävs poängomfattning 15 hp NO/Tk och det är möjligt att läsa NO/Tk för lärare i grundskolans åk 1–6, I 15 hp. För utökad behörighet åk 4-6 NO/Tk krävs poängomfattning 30 hp.
Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se, Regler och ansvar, Lärar-och förskollärarlegitimation.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla grundläggande kunskaper i och intresse för naturvetenskap och teknik samt utveckla ämnesdidaktisk kompetens relevant för undervisning från årskurs ett till om med årskurs sex i grundskolan.
I kursen behandlas naturvetenskapens karaktär samt varför naturvetenskap och teknik ska finnas i skolan.
Studenterna arbetar i den nära omgivningen med särskilt fokus på vanliga växter och djur, deras livsbehov och livscykler i ett ekologiskt sammanhang.
Djurens och växternas olika anpassningar till årstider behandlas samtidigt som själva årstidsbegreppet får sin förklaring i jordens rörelser i förhållande till solen. Även andra tidskonstruktioner, som natt och dag samt månad, förklaras med hjälp av astronomiska fenomen. I detta sammanhang behandlas också kraft, rörelse och väderfenomen.
I kursen arbetas det också med olika tekniska funktioner och konstruktioner. Vissa grundläggande begrepp och teorier som t.ex. materia och energi, bearbetas i olika kontexter, bl a i sammanhang av fasövergångar och löslighet i makro- och mikroperspektiv. Studenten ges under kursen möjlighet att utveckla sin digitala kompetens genom att studenterna ägnar sig åt informationssökning från adekvata digitala källor och genom att en stor del av arbetet äger rum på en lärandeplattform där studenterna både hämtar, kritiskt granskar och lägger ut informationen digitalt.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b / 1a1+1a2 samt förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 1-6, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).