Geografi för ämneslärare: Undervisning med geografiska projekt
Om kursen
Kursen riktar sig till lärare som vill undervisa eller undervisar i geografi, årskurs 7–9. Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier, projektarbeten, exkursioner och studiebesök.
Kursen är en av fyra fristående kurser som tillsammans motsvarar Geografi 60 hp för lärare i grundskolans åk 7–9. Kursen NM212F Geografi för ämneslärare: Resurser, befolkning och hållbar utveckling, 15 hp och kursen NM213F Geografi för ämneslärare: Jordens landskap och ekonomiska förhållanden, 15 hp ges på höstterminer. Kurserna NM211F Geografi för ämneslärare: Staden och dess omgivningar, 15 hp och NM214F Geografi för ämneslärare: Undervisning med geografiska projekt ges på vårterminen. Kurserna samläser med Ämneslärarprogrammet åk 7–9 och kan läsas utan inbördes ordning.
Kursen kan användas för utökad behörighet om du redan har en lärarexamen som är relevant för aktuella årskurser. Var uppmärksam på att behörighet att undervisa i ett ämne efter en kompletterande utbildning, utöver utbildningens omfattning, även beror på vilka årskurser/skolform en lärares examen är avsedd för.
Beslut om utökad behörighet fattas av Skolverket. Läs mer om utökad behörighet på www.skolverket.se under Kompetensutveckling/ Legitimation/ Regler och krav för legitimation.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska integrera kultur- och naturgeografiska kunskaper genom planering av undervisning med geografiska projekt. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla och fördjupa både geografiska och ämnesdidaktiska kunskaper, färdigheter och förmågor.
Olika metoder för att samla in, systematisera, kritiskt granska, analysera och kommunicera geografiska datamaterial studeras för att utveckla en fördjupad förståelse för hur dessa metoder kan användas i geografisk och ämnesövergripande projektbaserad undervisning.
Vidare används geografiska informationssystem (GIS) för analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer. På detta sätt utvecklas kunskaper om och färdigheter i hur GIS kan användas för analys av flygbilder, satellitdata och kartdata.
Med utgångspunkt i läroplanen för grundskolan och kursplanen för geografi utvecklas ämnesövergripande projektbaserad undervisning om komplexa problemområden där ovanstående metoder ingår. Denna undervisning kommuniceras sedan genom inspelning av film med framtida lärarkollegor som målgrupp.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
45 hp godkända kurser i geografi
Urval
34% gymnasiebetyg - 34% högskoleprovet – 32% högskolepoäng
Kurslitteratur
Aktuell litteraturlista finns i kursplanen
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).