Creswell JW, (2014) A concise introduction to mixed methods research. London, SAGE Publications Inc. 152s.
Green J, (2013) Qualitative Methods for Health Research. SAGE Publications Ltd. 360s.
Helbæk M, (2014) Statistik i ett nötskal. Lund: Studentlitteratur AB. 198s.
Helgesson G, (2015) Forskningsetik. (2. uppl.) Lund: Studentlitteratur. 176s.
Medical Research Council, (2008) Developing and evaluating complex interventions: new guidance. London: MRC. https://www.mrc.ac.uk/documents/pdf/complex-interventions-guidance/ [2023-10-05]
Polit, DF, Beck, CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Wolters Kluwer Health . 814s
Sidani S, Braden CJ, (2011) Design, evaluation and translation of nursing interventions. Wiley & Blackwell. Iowa State University Press. 320s.
Thornquist E, (2021) Vetenskapsfilosofi och vetenskapsteori. Malmö: Gleerups. 256s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Omvårdnad: Forskningsmetodik II
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen behandlar olika forskningsriktningar såsom positivism, postpositivism samt hermeneutik, och deras grundläggande vetenskapsteoretiska och filosofiska begrepp. Forskningsriktningarnas styrkor och svagheter samt tillämpningen av dessa diskuteras, med fokus på att skapa kunskap av relevans för hälso- och sjukvården. Vidare presenteras kvalitativa och kvantitativa forskningsdesigner, inklusive relevanta statistiska begrepp, och forskningsetiska aspekter rörande metoderna introduceras.
Etablerade ramverk för komplexa interventioner och relevanta designs för dessa presenteras. Inom ramen för forskningsprocessen ska studenten formulera en problemställning och syfte av relevans för medicinsk och vårdvetenskaplig forskning. Ett akademiskt skrivande som tar sin utgångspunkt i ett kritiskt analytiskt förhållningssätt tillämpas.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng. Dessutom krävs att kursen : Forskningsmetodik I (OV712A) 7.5hp eller motsvarande är godkänd.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).