Alatalo, Tarja (red.) (2019).\ Läsundervisningens grunder\. Andra upplagan. Malmö: Gleerups (318 s.)
Bergöö, Kerstin & Jönsson, Karin (2012). Glädjen i att förstå: språk- och textarbete med barn. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Fast, Carina (2019). Literacy- i familj, förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (202 s.)
Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red.) (2020). Skrivundervisningens grunder. Första upplagan. Malmö: Gleerups. (336 s.)
Gibbons, Pauline (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet, 4., uppdaterad uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren (275 s.)
Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och Kultur. S. 25–152 (127 s.)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska. Första upplagan Stockholm: Liber (Ca 85 sidor)
Pettersson, Karin (2021). Språk- och kunskapsutvecklande undervisning F-3. Genrepedagogik, ASL och digitala resurser. Lund: Studentlitteratur (100 s enligt kursledares anvisning).
Säljö, R (2017)- Den lärande människan- teoretiska traditioner. I: Lundgren, Säljö, Liberg Lärande, skola bildning (60s)
Schmidt, Catarina (2023). Kommunikativa klassrumspraktiker. Tidig läs- och skrivundervisning. Lund: Studentlitteratur (239 s).
Svensson, Gudrun; Svensson, Jenny; Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket (157 s.) (Tillgänglig via internet)
Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass
Om kursen
Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (15 hp) är en kurs för personer med förskollärarexamen som är anställda för undervisning i förskoleklass.
Kursinnehåll
Syfte
Syftet med kursen är att förskollärare ska stärka sin kompetens att undervisa i en eventuellt kommande 10-årig grundskola samt att utjämna skillnaden mellan förskollärarnas utbildning och grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 avseende grundläggande läs- och skrivinlärning.
Innehåll
Kursen lyfter fram hur undervisningen kan ta tillvara elevers nyfikenhet och ge dem möjlighet att utveckla sitt intresse för och sin förmåga att kommunicera med tal- och skriftspråk. Olika teoretiska aspekter och centrala ämnesdidaktiska begrepp för den grundläggande läs- och skrivundervisningen lyfts fram och analyseras. I kursen studeras barns språkutveckling och olika sätt att socialiseras in i skriftspråklighet. Kursen behandlar också frågor kring att lära på sitt andraspråk, såsom modersmålets betydelse för språk- och kunskapsutveckling. Vidare belyser kursen hur deltagaren kan samtala med elever om innehåll och budskap i olika texter och läromedel och deltagaren får kritiskt granska och ta ställning till val av läromedel.
Utifrån aktuella kursplaner och elevarbeten dokumenterar, analyserar och bedömer deltagaren elevers kunnande och kunskapsutveckling för elevernas fortsatta lärande. Kursen behandlar inkluderande förhållningssätt och bemötande av elever i behov av särskilt stöd.
I kursen bearbetas och fördjupas deltagarnas erfarenheter från sin profession.
Inom kursens ram vidareutvecklar deltagaren sin förmåga att läsa och skriva vetenskapliga texter samt diskuterar aktuell forsknings- och kurslitteratur.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Målgrupp för uppdragsutbildningen är personer med förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100), eller äldre motsvarighet, som är anställda för undervisning i förskoleklassen.
Utbildningen ges på uppdrag av Skolverket.
Urval
Lottning
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet