Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram))
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Forskarskola: Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
-
- Plattformar, nätverk och projekt
- Plattformar, nätverk och projekt
- Malmöungdomars väg till arbete genom högre utbildning
- Kultursamverkan
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Kontakta Malmö universitet
- Kontakta Malmö universitet
- Karta över byggnader (Google maps)
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten - videoverk
- Alumni & vänner
- Akademiska högtider
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Forskning vid CAKL
vid CAKL
CAKL bedriver forskning inom bland annat lärandemiljöer, breddat deltagande och digitalt lärande.
Forskning inom högskolepedagogik
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande, akademisk litteracitet, vuxnas lärande och inkludering och sker i uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och i samarbete med tvärvetenskapliga forskargrupper.
Forskningskonferenser och seminarier
Som en del av Malmö universitets satsning på högskolepedagogik arrangerar CAKL en högskolepedagogisk seminarieserie dit alla är välkomna. CAKL arrangerar och deltar även i konferenser med fokus på högskolepedagogik. Seminarierna ges på Engelska via Zoom.
CAKL:s högskolepedagogiska seminarieserie
7 februari 2024, kl 15.15 - 16.45
Innehåll: The Swedish Doctoral Examination Committee: Boundary-Work Under Pressure
Talare: Anders Sonesson, Lund universitet
Online via Zoom:
Zoom-länk
Meeting ID: 635 5301 0950
Passcode: 574852
27 mars 2024, kl 15:15-16:45
Innehåll: Practical implementation of educational career ladders
Talare: Katarina Winka, Umeå universitetand Åsa Ryegård, Mälardalen universitet
Online via Zoom:
Zoom-länk
Meeting ID: 646 7902 0618
Passcode: 482441
22 maj 2024 kl 15:15-16:45
Innehåll: Thesis work and research life: a story of loneliness, abandonment and inferiority complex
Talare: Janna Lundberg and Elin Ennerberg, Malmö universitet
Online via Zoom:
Zoom-länk
Meeting ID: 657 7677 4048
Passcode: 687909
Anmälan till höstens seminarier
Publikationer
-
2024 | Artikel i tidskrift
Consumerism is not a religion: aiming for the trivial at the shopping mall
Fredrik Portin
-
2024 | Artikel i tidskrift
"Flying under the radar": Postfeminism and teaching in academic science
Katherine Doerr
-
2023 | Artikel, forskningsöversikt
A literature review of content elements in supervision training courses
Eva Davidsson, Martin Stigmar
-
2023 | Artikel i tidskrift
The PhD story: Life before becoming a PhD student at the Department of Sport Sciences at Malmö University
Alexander Jansson, Johan Carlsson, Veronica Jägerbrink, Sofia Sebelius, Camilla Strömberg, Emelie Wiklund
-
2023 | Bok
#BlackLivesMatter: Cornel West om svart vrede, polisbrutalitet och en demokratisk kultur
Fredrik Portin
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Akademisk litteracitet i en ny kunskapsvärld
Lisa Bjernhager
-
2023 | Artikel i tidskrift
Middle leaders’ sensemaking of their leadership practices in response to educational disruption: A Q-methodology study
Youmen Chaaban, Rania Sawalhi, Adrian Lundberg
-
2023 | Konferensbidrag
Inkluderande handledning
Martin Stigmar, Eva Davidsson
-
2023 | Konferensbidrag
Uppdrag och organisation för högskolepedagogiska enheter vid svenska lärosäten
Åse Nygren, Martin Stigmar, Jeanette Sjöberg
-
2023 | Konferensbidrag
Orsaker till doktorandavhopp - hur kan risken för doktorandavhopp begränsas?
Martin Stigmar, Eva Davidsson, Maria Stollenwerk
idskrift om högskolepedagogik
Tidskrift om högskolepedagogik
Tidskrift om högskolepedagogikJournal of Teaching and Learning in Higher Education (JoTL) har som syfte att sprida och stödja framväxt och utveckling av kunskap, lärande och undervisning inom högre utbildning vid Malmö universitet.
Forskningsprojekt
-
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se
-
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se
-
Anne-Charlotte Ek - Universitetsadjunkt
anne-charlotte.ek@mau.se
-
Stefan Larsson - Universitetsadjunkt
stefan.larsson@mau.se
-
ML
Marie Leijon - Docent/Universitetslektor
marie.leijon@mau.se
-
Fredrik Portin - Docent/Universitetsadjunkt
fredrik.portin@mau.se
-
PS
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se
-
Martin Stigmar - Professor
martin.stigmar@mau.se
-
Henriikka Wilinger - Universitetslektor, biträdande
henriikka.wilinger@mau.se
-
Karin Zetterberg - Docent/Universitetslektor
karin.zetterberg@mau.se