Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
- Forskarskolor
- Forskningsämnen
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskning i fokus
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
-
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
-
- Samverkan och externa relationer
- Samverkan och externa relationer
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med forskare
- Plattformar, nätverk och projekt
- Innovation och nyttiggörande
- Stöd Malmö universitet
-
- Om oss
- Om oss
-
- Jobba hos oss
- Jobba hos oss
- Lediga jobb
- Möt våra medarbetare
- Anställningsförmåner
- Fakulteter och institutioner
-
- Kontakta oss
- Kontakta oss
- Profilprodukter
- Allmänna handlingar
- Visselblåsning
- För media
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Kvalitetsarbete vid universitetet
- Forskarbostäder
- Musikverksamhet
- Alumni & vänner
-
- Akademiska högtider
- Akademiska högtider
- Jubileum 2023
Forskning vid CAKL
vid CAKL
CAKL bedriver forskning inom bland annat lärandemiljöer, breddat deltagande och digitalt lärande.
Forskning inom högskolepedagogik
Högskolepedagogiken behandlar vuxnas lärande inom ramen för högre utbildning. Studenters lärande i formella lärandesituationer utforskas med en tvärvetenskaplig ansats, utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Akademiska ämnesspecialister från hela universitetet möts för att gemensamt utforska och utforma ett akademiskt lärarskap. Pågående forskning spänner över områden som lärandemiljöer, professionsutveckling, breddat deltagande, digitalt lärande, utmaningsbaserat lärande, akademisk litteracitet, vuxnas lärande och inkludering och sker i uppdrag för och organisation av högskolepedagogiska enheter och i samarbete med tvärvetenskapliga forskargrupper.
Forskningskonferenser och seminarier
Som en del av Malmö universitets satsning på högskolepedagogik arrangerar CAKL en högskolepedagogisk seminarieserie dit alla är välkomna. CAKL arrangerar och deltar även i konferenser med fokus på högskolepedagogik.
CAKL:s högskolepedagogiska seminarieserie
Seminar #1: 12 September at 15.15 - 16.45
About: The title is “Practical law, how to put theoretical knowledge into practice”.
Speaker: Gustav Grafström, Police assistant / Teacher in conflict management.
Meeting ID: 689 8076 4881
Passcode: 414556
Seminar #2: 31 October at 15.15 - 16.45
About: The seminar will focus on different perspectives on teachers teaching skills in higher education and how different dimensions of teacher’s work can be conceptualized and mapped out, based on a recently conducted research review.
Speaker: Daniel Sundberg, Professor, Department of Education and Teachers' Practice, Linnaeus university.
Meeting ID: 668 0770 5452
Passcode: 346687
Seminar #3: 21 November at 15.15 - 16.45
About: The seminar will focus on university didactic models for world citizenship and critical-reflexive Bildung – what could they conceivably look like?
Speaker: Jesper Sjöström, Professor, Faculty of Education and Society, Malmö University
Meeting ID: 636 7961 8351
Passcode: 978889
Anmälan till höstens seminarier
Publikationer
-
2023 | Konferensbidrag
Inkluderande handledning
Martin Stigmar, Eva Davidsson
-
2023 | Konferensbidrag
Orsaker till doktorandavhopp - hur kan risken för doktorandavhopp begränsas?
Martin Stigmar, Eva Davidsson, Maria Stollenwerk
-
2023 | Konferensbidrag
Uppdrag och organisation för högskolepedagogiska enheter vid svenska lärosäten
Åse Nygren, Martin Stigmar, Jeanette Sjöberg
-
2023 | Konferensbidrag
Grupparbete i akademiskt skrivande – går det?
Karin Zetterberg
-
2023 | Artikel i tidskrift
Blended learning in higher education: an approach, a model, and two theoretical frameworks
Simone Becher Araujo Moraes
-
2023 | Artikel i tidskrift
Studenters arbete med respons: förstår de vad jag menar?
Karin Zetterberg
-
2023 | Artikel i tidskrift
Queering the glass ceiling: alpha females, cyborgs, and the non-tenure track in science
Katherine Doerr
-
2023 | Artikel i tidskrift
Chutes and Ladders: Gendered Systems of Privilege and Marginalization in University Science Teaching
Katherine Doerr
-
2023 | Konferensbidrag
Round table: University educators’ profession in post-pandemic hybrid higher education teaching and learning environments- opportunities and challenges.
Martin Stigmar, Adrian Lundberg, Marie Leijon, Nathalie Auer, David Rosenlund, Katherine Doerr
-
2023 | Kapitel i bok, del av antologi
Inkluderande handledning
Martin Stigmar, Eva Davidsson
idskrift om högskolepedagogik
Tidskrift om högskolepedagogik

Journal of Teaching and Learning in Higher Education (JoTL) har som syfte att sprida och stödja framväxt och utveckling av kunskap, lärande och undervisning inom högre utbildning vid Malmö universitet.
Forskningsprojekt
-
Nathalie Auer - Universitetslektor
natalia.auer@mau.se
-
Eva Davidsson - Professor, biträdande
eva.davidsson@mau.se
-
Anne-Charlotte Ek - Universitetsadjunkt
anne-charlotte.ek@mau.se
-
Stefan Larsson - Universitetsadjunkt
stefan.larsson@mau.se
-
ML
Marie Leijon - Docent/Universitetslektor
marie.leijon@mau.se
-
Fredrik Portin - Docent/Universitetsadjunkt
fredrik.portin@mau.se
-
PS
Patricia Staaf - Universitetsadjunkt
patricia.staaf@mau.se
-
Martin Stigmar - Professor
martin.stigmar@mau.se
-
Henriikka Wilinger - Universitetslektor, biträdande
henriikka.wilinger@mau.se
-
Karin Zetterberg - Docent/Universitetslektor
karin.zetterberg@mau.se