Djampour P, (2018) Borders Crossing Bodies. The stories of eight youth with experience of migrating. Malmö: Holmbergs (150 av 322 s.)
Gušic S, Gunge I, Andersson J, (2019) En viktig bok om omsorg. Metodhandbok i att stötta ensamkommande unga. Region Skåne, Kunskapscentrum migration och hälsa (245 s.)
Johansson J, Söderqvist Forkby Å, Wernesjö U, (2021) Rasism, antirasism och socialt arbete i migrationens spår. Lund: Studentlitteratur (347 s.)
Montesino N, Righard E, (2015) Socialt arbete och migration. Malmö: Gleerup (223 s.)
Righard E, (2022) Integration i städer med en omfattande diversitet i befolkningen. Kunskapsunderlag framtaget för Malmö Tillväxtkommission (44 s.)
Utöver angiven litteratur tillkommer cirka 600 sidor vetenskapliga artiklar och rapporter.
Socialt arbete: Migration och socialt arbete
Om kursen
Kursinnehåll
Kursen introducerar studenten till aktuell forskning och teorier inom migrationsfältet, särskilt i förhållande till socialt arbete. Ett transnationellt perspektiv på migration diskuteras och sätts i en samtida kontext. Studenten analyserar postkoloniala och intersektionella perspektiv samt kategoriseringar kopplade till gräns- och medborgarsskapsteorier. Såväl svensk som internationell migrationspolitik analyseras i relation till det sociala arbetets praktik och människors levnadsvillkor. Det sociala arbetets roll sett ur ett etiskt perspektiv i den svenska välfärdsstaten undersöks. Slutligen diskuteras praktiska erfarenheter som rör socialt arbete och migration.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Socionomexamen eller kandidatexamen omfattande minst 180hp inklusive ett examensarbete omfattande 15hp inom socialt arbete, folkhälsovetenskap, psykologi, sociologi, statsvetenskap, pedagogik, genusvetenskap, kriminologi eller motsvarande.
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).