Fristående kurs, avancerad nivå
15 hp
Distans | dagtid | 50%
1 september 2025 - 18 januari 2026
Anmäl dig senast 15 april
Anmäl dig via antagning.se

Om kursen

Kursen riktar sig till specialpedagoger och speciallärare som önskar bygga på sin kunskap kring tidig språkutveckling. Fokus är på lärmiljöns betydelse för hur enskilda barn och elever inkluderas och ges förutsättningar att utvecklas språkligt. Språklig tillgänglighet och språkutvecklande arbetssätt i pedagogiska verksamheter, såsom förskola och anpassad skola är i centrum under föreläsningar, basgruppsarbete, fältstudier och seminarier.

Kursen utgör också ett forum för erfarenhetsutbyte specialpedagoger och speciallärare emellan, och för diskussion om pedagogisk praktik med hjälp av aktuella teorier om språkutveckling och språkutvecklande arbetssätt. Kursens genomförande bygger därför på att studenterna bidrar med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.

Kursen har webbaserade träffar (via Zoom) på fasta tider samt tre heldagar med fysiska träffar på campus.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten fördjupar sina kunskaper om tidig språk- och kommunikationsutveckling, om språklig tillgänglighet samt om språkutvecklande arbetssätt i pedagogiska verksamheter. Påverkande miljöfaktorer i enspråkiga såväl som flerspråkiga kontexter lyfts, och så även medfödda faktorer av vikt för individens språkutveckling. Lärmiljöns betydelse för språklig inkludering och språkutveckling är i centrum, både avseende fysisk miljö, pedagogers interaktion med individen och övriga språkutvecklande arbetssätt. Olika sätt att kartlägga språklig lärmiljö presenteras, och under fältstudier undersöker studenten relationen mellan individuella förutsättningar och faktorer i lärmiljön. Pedagogiska insatser för att främja språklig tillgänglighet och språkutvecklande arbetssätt samt förebygga språklig sårbarhet diskuteras, på nivåerna organisation, grupp och individ. Fokus under kursen är på tidig språk- och kommunikationsutveckling, men även faktorer främjande för utveckling av tidig läs- och skrivinlärning tas upp.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Fullgjorda studier om minst 60 hp i en utbildning som leder till en Specialpedagog- eller en Speciallärarexamen.

Urval

100% högskolepoäng

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt