2 september 2024
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin, & Sventelius, Eva (2024). Språklig sårbarhet i förskola och skola. Språket, barnet och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (260 s.)
Bruce, Barbro (red.) (2020). Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (240 s.)
Dockrell, Julie.E, Bakopoulou, Ioanna, Law, James, Spencer, Sarah, & Lindsay, Geoff. (2015). Capturing communication supporting classrooms: The development of a tool and feasibility study. Child Language Teaching and Therapy, 31(3), 271-286.
Elleman, Amy M., Oslund, Eric L., Griffin, Nathalie M., & Myers, Katie E. (2019). A review of middle school vocabulary interventions: Five research-based recommendations for practice. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 50(4), 477-492.
Glogic Saima & Löthagen Holm, Annika (2021). Likvärdig utbildning i mångkulturella klassrum. Lund: Studentlitteratur. (Kap 9-13 samt av studenten valda delar, totalt 165 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning: en handbok. (Tredje upplagan) Lund: Studentlitteratur (245 s.)
Hallin, Anna Eva (2019). Förstå och arbeta med språkstörning. Stockholm: Natur & Kultur. (79 s.) eller
Hallin, Anna Eva & Reuterskiöld Wagner, Christina. (2021). Värt att veta om språkstörning. (Första upplagans första tryckning). Stockholm: Natur & kultur. (84 s.)
Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva-Kristina (2022). Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn: utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur (Av studenten valda delar, ca 100 s.)
Rubin, Maria (2019). Språkliga redskap - språklig beredskap: en praktiknära studie om elevers ämnesspråkliga deltagande i ljuset av inkluderande undervisning. Diss. Malmö : Malmö universitet. Av studenten valda delar, ca 100 s.
Sandell Ring, Anniqa. (2021). Mångfaldens förskola: flerspråkighet, omsorg och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (Av studenten valda delar, ca 100 s.)
Specialpedagogiska skolmyndigheten (2014). AKK i lärandet - för allas rätt att kommunicera: skrift om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Malmö: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Waldmann, Christian., & Sullivan, Kirk. P. (2017). Att stödja barns språkliga utveckling: Miljöer, lärtillfällen och interaktioner i klassrum. In ASLA: s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016 (pp. 160-168). Uppsala universitet.
Artiklar (ca 50 s.) enligt anvisningar från kursansvarig.
1 september 2025
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin, & Sventelius, Eva (2024). Språklig sårbarhet i förskola och skola. Språket, barnet och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (260 s.)
Dockrell, Julie.E, Bakopoulou, Ioanna, Law, James, Spencer, Sarah, & Lindsay, Geoff. (2015). Capturing communication supporting classrooms: The development of a tool and feasibility study. Child Language Teaching and Therapy, 31(3), 271-286.
Gniste, Matilda & Öinert, Lina (2024). Språkfrämjande arbete i förskolan: med läroplanen som grund. Lund: Studentlitteratur. (306 s.)
Hadley, Elizabeth B., Newman, Katherine M., & Mock, Jinsil (2020). Setting the stage for TALK: Strategies for encouraging language‐building conversations. The Reading Teacher, 74(1), 39-48.
Hallin, Anna Eva & Reuterskiöld Wagner, Christina. (2021). Värt att veta om språkstörning. (Första upplagans första tryckning). Stockholm: Natur & kultur. (84 s.)
Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva-Kristina (2022). Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn: utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur (Av studenten valda delar, ca 100 s.)
Rubin, Maria, Tullgren, Charlotte & Arenhill Beckman, Madeleine (2025). Jag råkade med meningen. Educare, (1), 99-127.
Rönnerman, Karin & Nordberg, Ann (2022). Språkstöd i förskolan genom aktionsforskning: en introduktion till ELSA-modellen. Stockholm: Lärarförlaget (128 s.)
Sjöman, Madeleine (2023) Are relations between children’s hyperactive behavior, engagement and social interactions in preschool transactional? A longitidunal study. Frontiers in Education (Vol. 8, p. 944635h)
Artiklar (ca 50 s.) enligt anvisningar från kursansvarig.