Biggs, Elizabeth. E., Carter, Erik. W., & Gilson, Carly. B. (2019). A scoping review of the involvement of children's communication partners in aided augmentative and alternative communication modeling interventions. American Journal of Speech-Language Pathology, 28(2), 743-758.
Bruce, Barbro, Ivarsson, Ulrika, Svensson, Anna-Karin, & Sventelius, Eva (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola. Språket, barnet och pedagogiken. Lund: Studentlitteratur. (260 s.)
Bruce, Barbro (red.) (2020). Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning. Lund: Studentlitteratur. (240 s.)
Dockrell, Julie.E, Bakopoulou, Ioanna, Law, James, Spencer, Sarah, & Lindsay, Geoff. (2015). Capturing communication supporting classrooms: The development of a tool and feasibility study. Child Language Teaching and Therapy, 31(3), 271-286.
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2021). Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. (160 s.)
Glogic Saima & Löthagen Holm, Annika (2021). Likvärdig utbildning i mångkulturella klassrum. Lund: Studentlitteratur. (392 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2020). Språkinriktad undervisning: en handbok. (Tredje upplagan) Lund: Studentlitteratur
Hallin, Anna Eva (2019). Förstå och arbeta med språkstörning. Stockholm: Natur & Kultur. (79 s.)
Hallin, Anna Eva & Reuterskiöld Wagner, Christina. (2021). Värt att veta om språkstörning. (Första upplagans första tryckning). Stockholm: Natur & kultur.
Hasson, Natalie. (2017). The dynamic assessment of language learning. Routledge. (150 s.)
Nettelbladt, Ulrika & Salameh, Eva-Kristina (2022). Språket hos enspråkiga och flerspråkiga barn: utveckling och svårigheter. Lund: Studentlitteratur
Rubin, Maria (2019). Språkliga redskap - språklig beredskap: en praktiknära studie om elevers ämnesspråkliga deltagande i ljuset av inkluderande undervisning. Diss. Malmö : Malmö universitet
Sandell Ring, Anniqa. (2021). Mångfaldens förskola: flerspråkighet, omsorg och undervisning. Lund: Studentlitteratur.
Sverige. Specialpedagogiska skolmyndigheten (2014). AKK i lärandet - för allas rätt att kommunicera: skrift om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK). Malmö: Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Waldmann, Christian., & Sullivan, Kirk. P. (2017). Att stödja barns språkliga utveckling: Miljöer, lärtillfällen och interaktioner i klassrum. In ASLA: s symposium, Uppsala universitet 21-22 april 2016 (pp. 160-168). Uppsala universitet.
Artiklar (ca 50 s.) enligt anvisningar från kursansvarig.