Ball, Deborah Loewenberg & Cohen, David (1999). Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. I: Darling-Hammond, Linda & Sykes, Gary (red.), Teaching as the learning profession (s. 3–32). Jossey-Bass Education Series. (29 s.)
Bergmark, Ulrika & Graeske, Caroline (2022). Praktiknära forskning i förskola och skola. Undervisning, forskning och utveckling i samverkan. Studentlitteratur. (168 s.)
Creswell, John W. & Creswell, J. David (2023). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approach (Sixth edition, international student edition.). SAGE. (Valda delar i samråd med kursledaren, ca 300 s.)
Eriksson, Inger (2018). Lärares medverkan i praktiknära forskning: Förutsättningar och hinder. Utbildning & Lärande 12(1), 27–40. (13 s.)
Finkelstein, Simon, Sharma, Umech & Furlonger, Brett (2021). The inclusive practices of classroom teachers: a scoping review and thematic analysis. International Journal of Inclusive Education, 25(6), 735–762. (28 sid.)
Lelinge, Balli (2022). Kollaborativ professionell utveckling för innehållsinkluderande undervisning: praktikutvecklande klassrumsforskning (Doctoral dissertation, Malmö University). (Valda delar i samråd med kursledaren, ca 50 s.)
SOU 2018:19. Forska tillsammans – samverkan för lärande och förbättring. Betänkande av Utredningen om praktiknära skolforskning i samverkan. Elanders Sverige. (196 s.)
SOU 2018:38. Styra och leda med tillit - Forskning och praktik. Stockholm: Finansdepartementet. (406 s.)
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer i samråd med kursansvarig.
Specialpedagogik: Forskningsdesign inom praktiknära forskning
Om kursen
.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad teoretisk och metodologisk kunskap om praktiknära och praktikutvecklande forskning inom det specialpedagogiska fältet.
I kursen behandlas relationen mellan specialpedagogisk teoribildning samt praktiknära och praktikutvecklande forskning med särskilt fokus på inkluderande utbildning och lärmiljö som studenten formulerar i en forskningsdesign. Huvudfokus ligger på hur lärare med stöd av praktiknära och praktikutvecklande forskning kan förbättra tillgängligheten och villkor för individens delaktighet och lärande i olika pedagogiska verksamheter. Här synliggörs det tvärvetenskapliga specialpedagogiska forskningsfältet.
Behörighet och urval
Behörighetskrav
Godkänd kurs: SO667F Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO668F Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp
Godkänd kurs: SO669F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
samt
Godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp
eller
Specialpedagogexamen/speciallärarexamen på avancerad nivå.
eller
Magisterexamen i specialpedagogik alternativt i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik
Urval
100% högskolepoäng
Kurslitteratur
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).