Om kursen

.

Kursinnehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupad teoretisk och metodologisk kunskap om praktiknära och praktikutvecklande forskning inom det specialpedagogiska fältet.

I kursen behandlas relationen mellan specialpedagogisk teoribildning samt praktiknära och praktikutvecklande forskning med särskilt fokus på inkluderande utbildning och lärmiljö som studenten formulerar i en forskningsdesign. Huvudfokus ligger på hur lärare med stöd av praktiknära och praktikutvecklande forskning kan förbättra tillgängligheten och villkor för individens delaktighet och lärande i olika pedagogiska verksamheter. Här synliggörs det tvärvetenskapliga specialpedagogiska forskningsfältet.

Behörighet och urval

Behörighetskrav

Godkänd kurs: SO667F Specialpedagogik: Kunskapsområde och forskning, 7,5 hp

Godkänd kurs: SO668F Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi, 7,5 hp

Godkänd kurs: SO669F Specialpedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp

samt

Godkänd kurs: SO664F Specialpedagogik: Självständigt arbete I, 15 hp

eller

Specialpedagogexamen/speciallärarexamen på avancerad nivå.

eller

Magisterexamen i specialpedagogik alternativt i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik

Urval

100% högskolepoäng

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Kontakt