Här hittar du våra uppdragsutbildningar inom vård, hälsa och biomedicin. Vårt fokus ligger på kunskap, lärande, kvalitet och samverkan.

Vi utgår från era behov

Vi erbjuder kompetensutveckling för er personal i form av skräddarsydd utbildning efter era önskemål och behov. Ni får ta del av den senaste forskningen och den ämnesbredd som universitetet erbjuder.

Upplägget på utbildningen kommer vi överens om gemensamt. Undervisningsformerna kan variera, det kan handla om föreläsningar, seminarier, webbaserad distansutbildning. Vi kan använda våra lokaler, men vi kommer också gärna till er eller är vi någon annanstans. Utbildningen kan ge högskolepoäng, annars utfärdas ett intyg på genomförd utbildning.

Aktuella uppdragsutbildningar

Här hittar du våra pågående utbildningar. 

Uppdragsutbildning inom biomedicin

Bild och funktionsdiagnostik med PET/CT HT 2025

Behörighetskrav

  1. Biomedicins analytiker examen om 180 hp eller
  2. Röntgensjuksköterskeexamen om 180 hp eller
  3. Sjuksköterskeexamen om 180hp och Specialistsjuksköteterskeexamen med inriktning mot inkologisk vård, 60 hp
  4. Erfarenhet inom området PET/CT

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska.

Innehåll

Kursen består av två delkurser:

Bilddiagnostik med PET/CT, 9 hp

Delkursens innehåll är teknik och fysik avseende PET/CT samt radiofarmaka inklusive PETtracers och kontrastmedel. Stråldoser och strålskydd samt bilddata, bildbearbetning och bildkvalitet behandlas. Vidare innehåller kursen principer för fusion av bilddata från olika modaliteter samt användningsområden för PET/CT som cancerdiagnostik, demensdiagnostik, inflammation och forskning.

Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp

I delkursen behandlas kliniska indikationer och patientförberedelser. Vidare behandlas utvärdering av undersökningar samt arbetsflödet vid undersökning PET/CT under verksamhetsförlagd utbildning.

Kurslitteratur

  • Berglund E, Jönsson B, (2007) Medicinsk fysik. Lund: Studentlitteratur. 288 s.
  • Hietala S-O, Riklund Åhlström K, (2013) Nuklearmedicin. Lund: Studentlitteratur. 190 s.
  • Zeng, Gengsheng (2010) Medical Image Reconstruction A Conceptual Tutorial: Springer Heidelberg Dordrecht London New York 192 s.
  • Vetenskapliga artiklar tillkommer ca 50 sidor.

Lärandemål

Bilddiagnostik med PETICT, 9 hp

Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna:

  1. Redogöra för fysikaliska principer inom PET och CT
  2. Beskriva kamerans uppbyggnad för PET/CT
  3. Motivera val av PET-tracers för aktuellt användningsområde 
  4. Redogöra för undersökningsprotokoll vid PET/CT
  5. Redogöra för användning av kontrastmedel inklusive kontraindikationer och överkänslighet
  6. Redogöra för indikation, utförande och utvärdering av de vanligaste PET/CTundersökningarna i diagnostiken, och
  7. redogöra för strålskyddsaspekter vid PET/CT.

Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp

Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna:

  1. Redogöra för utförande och utvärdering av de vanligaste PET/CT undersökningarna i det praktiska arbetet,
  2. under handledning genomföra en PET/CT undersökning och utföra bildbearbetning och bedöma bildkvalitet,
  3. redogöra för det medicinska aspekter och omvårdnadens betydelse för undersökningens genomförande, och
  4. diskutera etiska aspekter i relation till patient och undersökning.

Arbetsformer

Bilddiagnostik med PETICT, 9 hp

Lärandemål 1-7 stöds genom föreläsningar samt en obligatorisk laboration som är kopplad till lärandemål 2,4,7. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.

Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp

Lärandemål 1-4 stöds genom handledning vid verksamhetsförlagd utbildning, egna studier av litteraturen, och individuella muntliga redovisningar vid seminarium. Närvaro är obligatorisk på VFU och redovisningar. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid. Dessutom erbjuds ett nytt VFU-tillfälle när examinator/lärare och handledare finns att tillgå.

Bedömningsformer

Bilddiagnostik med PETICT, 9 hp 

Lärandemål 1-7 examineras genom skriftlig individuell tentamen. Lärandemål 2,4,7 examineras också vid en individuell laborationsrapport. Fokus vid bedömning av kursdeltagarens prestationer ligger på förmågan att omsätta lärandemålen på aggregerad nivå, dvs. hur temana i de olika målen tillsammans samverkar och integreras. Laboration måste vara godkänd för godkänt betyg på delkursen. Bedömningskriterier för individuell examination och individuell laborationsrapport finns i studiehandledningen.

Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp

Fokus vid bedömning av kursdeltagarnas prestationer ligger på självständig planering inför och genomförandet av verksamhetsförlagd utbildning samt värdering av resultat i en välskriven dokumentation. Examination av samtliga lärandemål sker genom individuell skriftlig uppgift samt individuell muntlig uppgift vid redovisningsseminarium. Bedömningskriterier för examinationen finns i studiehandledning.

Rätt till omprov

Kursdeltagare som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat. Kursdeltagare som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om kursdeltagaren själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om kursdeltagaren visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt/programansvarig besluta att underkänna och avlägsna kursdeltagaren från VFU placeringen i förtid.

Kontakt

Kurs i ekokardiografi och lungultraljud inom anestesi och intensivvård 2026

Kursomgången under vårterminen 2026 öppnar för anmälan den 23 april klockan 8.00. Anmälningslänk finns längre ner på denna sida.

Veckor för denna kursomgång är v. 4-15.

Anmälan till eventuell kursomgång hösten 2026 öppnas efter att vårterminens kurs är fulltecknad.

Om kursen

Kursen riktar sig till både ST-läkare och specialister inom anestesi och intensivvård men ST-läkare lämnas företräde till kursen. Övriga specialiteter får tillträde till kursen i mån av plats.

Kursupplägg

Kursen är specialdesignad utifrån kontexten inom anestesi och intensivvård. Kursen erbjuder därigenom relevant ultraljudskompetens inom detta område. Det pedagogiska arbetet bygger generellt på studentaktiva arbetsformer med aktivt deltagande och fall/cases med koppling till en klinisk kontext inom anestesi och intensivvård samt reflektion. Kursen har ett begränsat antal platser för att kunna optimera handledningen beroende på deltagarnas tidigare kunskapsnivå inom ultraljud.

Undervisningen bedrivs i form av både campusplacerade föreläsningar och inspelade föreläsningar med därtill kopplade seminarier och workshops. Den teoretiska kunskapen varvas med praktisk träning och handledning på en ultraljudsapparat på universitetet samt genom träning på egen klinik. Simuleringar kan komma att användas för att överbrygga gapet mellan teori och praktik. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra studenter samt med lärare och handledare. Studenten bidrar med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.

Verksamhetsförlagd utbildning på hemklinik sker under sammanlagt drygt 10 dagar mellan teoriveckorna och examinationsdagen. Under denna tid förväntas kursdeltagaren att självständigt ha undersökt och skrivit utlåtande på cirka 10 patienter, vilket sammanställs i en portfolio. Av dessa ska 1-2 fall presenteras muntligt på examinationen, som därmed blir en form av lärande examination.

Kursdeltagare behöver ha egen tillgång till dator med möjlighet att installera programvara, för att i samband med insamling och granskning av portfolio hantera ultraljudsbilder och bedömning av dessa.

Tider och plats för kursomgång vårterminen 2026

19 januari – 6 februari (vecka 4-6): Undervisning på campus 4 heldagar/vecka. 
9 februari – 10 april (vecka 7-15): Verksamhetsförlagda studier på cirka 1/3-fart vid hemmaklinik. D.v.s. drygt 10 dagars praktik som kan utföras under perioden.
9 eller 10 april: Examinationsseminarium i halvklass.

Detaljerat schema kursomgång VT-2026 (preliminärt)

Anmälan och avgift

Sista anmälningsdag för kursen som ges vårterminen 2025 är den 30 oktober. Anmälan är bindande.

Anmälan till kursen vårterminen 2026 (Öppnar 23 april klockan 8.00)

Deltagarantal

Antalet deltagare är planerat att vara 16 varje kursomgång. Antagning till kursen sker i den ordning anmälan inkommer (ST-läkare inom anestesi kan ha företräde). Anmälan är bindande.

Kursavgift

50 000 SEK. Moms tillkommer. Lunch samt kaffe förmiddag och eftermiddag ingår. Övrig kost och hotellkostnader ingår inte. Kurslitteratur ingår inte.

Innehåll

Kursen behandlar teoretiska och metodologiska kunskaper inom ekokardiografi och lungultraljud utifrån Socialstyrelsens krav på ST-anestesiologi. För att uppnå detta studeras ultraljudsfysik, ultraljudsmetodik och ultraljudsdiagnostik. Den sammanlagda kurslängden blir totalt 3 veckor och 10 dagar plus ett tillfälle för examination. Kursen är förlagd år 2026 under veckorna 4–6 (helfart) samt veckorna 7–15 (cirka tredjedelsfart), följt av en dags examination den 9 eller 10 april. 

De tre första veckorna (v. 4–6) består av teori blandat med praktisk tillämpning förlagt på campus. Detta följs av praktiska studier förlagt på hemmakliniken, i form av genomförda undersökningar (portfolio) och förberedande av examinationsuppgift. De verksamhetsförlagda studierna sker i ungefär tredjedelsfart, vilket motsvarar drygt 10 dagars studier under vecka 6–15. Kursen avslutas därefter med ett examinerande seminarium under en dag, vilket infaller den 9 eller 10 april.

Datumen gäller kursomgång vårterminen 2026.

Delmål

  • Delmål C2: behärska medicinsk teknisk utrustning inom ultraljud av hjärta. 
  • Delmål C4: Användning av ultraljud för bedömning av respiration och cirkulation. 
  • Delmål C6: Tillämpa grundläggande ekokardiografisk undersökning för bedömning av global och regional kammarfunktion, fyllnadsgrad och perikardsjukdomar.
  • Delmål C11: Tillämpa TEE inklusive tolkning inom thoraxanestesi och intensivvård.

Examination

Examinationen är en lärande examination som sker den 9 eller 10 april 2026. Under kliniktiden ska kursdeltagaren, av sina cirka 10 undersökningar, välja ut 1-2 patientfall att presentera vid examinationen.

Fallen (case-based), anpassade utifrån en anestesi och intensivvårds-kontext, ska innehålla ett visst antal projektioner och diverse metodiker inom ekokardiografi och lungultraljud. Presentationen ska bland annat innehålla förklaring och motivering av användning (eller icke-användning) av olika sorters Doppler, M-Mode, TDI, Strain samt projektioner, reflektioner kring bildoptimering/fallgropar samt förslag på eventuella alternativa undersökningsmetoder.

Kurslitteratur och övriga läromedel 

Olsson A, (2022) Ekokardiografi. Ultraview: Stockholm (beställ i god tid innan kursen)
Fellert A, (2022) Ultraljud för intensivvård och akutmedicin. Studentlitteratur.

Simulationer inom ekokardiografi kan komma att användas.
Ultraljudsapparater på klinfys-laboratoriet på Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö universitet.
Artiklar från vetenskapliga tidskrifter.

Referenslitteratur:
Otto CM, (senaste upplagan) Textbook of Clinical Echocardiography. Elsevier.

Kursledare

  • Petri Gudmundsson, docent Biomedicinsk laboratorievetenskap, pedagogisk utvecklare.
  • Anna Dieden, senior universitetsadjunkt Biomedicinsk laboratorievetenskap, PhD-student i Kardiologi.
  • Lill Blomqwist, MD, PhD, DEAA, EDIC, Överläkare, Department of Anesthesiology and Intensive Care.

Kursarrangör

Malmö universitet, Institutionen för biomedicinsk vetenskap.