Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Vård, hälsa, biomedicin
och biomedicin
Här hittar du våra uppdragsutbildningar inom vård, hälsa och biomedicin. Vårt fokus ligger på kunskap, lärande, kvalitet och samverkan.
Vi utgår från era behov
Vi erbjuder kompetensutveckling för er personal i form av skräddarsydd utbildning efter era önskemål och behov. Ni får ta del av den senaste forskningen och den ämnesbredd som universitetet erbjuder.
Upplägget på utbildningen kommer vi överens om gemensamt. Undervisningsformerna kan variera, det kan handla om föreläsningar, seminarier, webbaserad distansutbildning. Vi kan använda våra lokaler, men vi kommer också gärna till er eller är vi någon annanstans. Utbildningen kan ge högskolepoäng, annars utfärdas ett intyg på genomförd utbildning.
Aktuella uppdragsutbildningar
Här hittar du våra pågående utbildningar.
Uppdragsutbildning inom biomedicin
Bild och funktionsdiagnostik med PET/CT HT 2025
Behörighetskrav
- Biomedicins analytiker examen om 180 hp eller
- Röntgensjuksköterskeexamen om 180 hp eller
- Sjuksköterskeexamen om 180hp och Specialistsjuksköteterskeexamen med inriktning mot inkologisk vård, 60 hp
- Erfarenhet inom området PET/CT
Undervisningsspråk
Kursen ges på svenska med inslag av engelska.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Bilddiagnostik med PET/CT, 9 hp
Delkursens innehåll är teknik och fysik avseende PET/CT samt radiofarmaka inklusive PETtracers och kontrastmedel. Stråldoser och strålskydd samt bilddata, bildbearbetning och bildkvalitet behandlas. Vidare innehåller kursen principer för fusion av bilddata från olika modaliteter samt användningsområden för PET/CT som cancerdiagnostik, demensdiagnostik, inflammation och forskning.
Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
I delkursen behandlas kliniska indikationer och patientförberedelser. Vidare behandlas utvärdering av undersökningar samt arbetsflödet vid undersökning PET/CT under verksamhetsförlagd utbildning.
Kurslitteratur
- Berglund E, Jönsson B, (2007) Medicinsk fysik. Lund: Studentlitteratur. 288 s.
- Hietala S-O, Riklund Åhlström K, (2013) Nuklearmedicin. Lund: Studentlitteratur. 190 s.
- Zeng, Gengsheng (2010) Medical Image Reconstruction A Conceptual Tutorial: Springer Heidelberg Dordrecht London New York 192 s.
- Vetenskapliga artiklar tillkommer ca 50 sidor.
Lärandemål
Bilddiagnostik med PETICT, 9 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna:
- Redogöra för fysikaliska principer inom PET och CT
- Beskriva kamerans uppbyggnad för PET/CT
- Motivera val av PET-tracers för aktuellt användningsområde
- Redogöra för undersökningsprotokoll vid PET/CT
- Redogöra för användning av kontrastmedel inklusive kontraindikationer och överkänslighet
- Redogöra för indikation, utförande och utvärdering av de vanligaste PET/CTundersökningarna i diagnostiken, och
- redogöra för strålskyddsaspekter vid PET/CT.
Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Efter avslutad delkurs ska kursdeltagaren kunna:
- Redogöra för utförande och utvärdering av de vanligaste PET/CT undersökningarna i det praktiska arbetet,
- under handledning genomföra en PET/CT undersökning och utföra bildbearbetning och bedöma bildkvalitet,
- redogöra för det medicinska aspekter och omvårdnadens betydelse för undersökningens genomförande, och
- diskutera etiska aspekter i relation till patient och undersökning.
Arbetsformer
Bilddiagnostik med PETICT, 9 hp
Lärandemål 1-7 stöds genom föreläsningar samt en obligatorisk laboration som är kopplad till lärandemål 2,4,7. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid.
Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Lärandemål 1-4 stöds genom handledning vid verksamhetsförlagd utbildning, egna studier av litteraturen, och individuella muntliga redovisningar vid seminarium. Närvaro är obligatorisk på VFU och redovisningar. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningsseminarium kan erbjudas under terminstid. Dessutom erbjuds ett nytt VFU-tillfälle när examinator/lärare och handledare finns att tillgå.
Bedömningsformer
Bilddiagnostik med PETICT, 9 hp
Lärandemål 1-7 examineras genom skriftlig individuell tentamen. Lärandemål 2,4,7 examineras också vid en individuell laborationsrapport. Fokus vid bedömning av kursdeltagarens prestationer ligger på förmågan att omsätta lärandemålen på aggregerad nivå, dvs. hur temana i de olika målen tillsammans samverkar och integreras. Laboration måste vara godkänd för godkänt betyg på delkursen. Bedömningskriterier för individuell examination och individuell laborationsrapport finns i studiehandledningen.
Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp
Fokus vid bedömning av kursdeltagarnas prestationer ligger på självständig planering inför och genomförandet av verksamhetsförlagd utbildning samt värdering av resultat i en välskriven dokumentation. Examination av samtliga lärandemål sker genom individuell skriftlig uppgift samt individuell muntlig uppgift vid redovisningsseminarium. Bedömningskriterier för examinationen finns i studiehandledning.
Rätt till omprov
Kursdeltagare som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat. Kursdeltagare som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om kursdeltagaren själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om kursdeltagaren visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt/programansvarig besluta att underkänna och avlägsna kursdeltagaren från VFU placeringen i förtid.
Kontakt
- Karin Borgström, kursansvarig
- Petri Gudmundsson
Kurs i ekokardiografi och lungultraljud inom anestesi och intensivvård 2026
Kursomgången under vårterminen 2026 öppnar för anmälan den 23 april klockan 8.00. Anmälningslänk finns längre ner på denna sida.
Veckor för denna kursomgång är v. 4-15.
Anmälan till eventuell kursomgång hösten 2026 öppnas efter att vårterminens kurs är fulltecknad.
Om kursen
Kursen riktar sig till både ST-läkare och specialister inom anestesi och intensivvård men ST-läkare lämnas företräde till kursen. Övriga specialiteter får tillträde till kursen i mån av plats.
Kursupplägg
Kursen är specialdesignad utifrån kontexten inom anestesi och intensivvård. Kursen erbjuder därigenom relevant ultraljudskompetens inom detta område. Det pedagogiska arbetet bygger generellt på studentaktiva arbetsformer med aktivt deltagande och fall/cases med koppling till en klinisk kontext inom anestesi och intensivvård samt reflektion. Kursen har ett begränsat antal platser för att kunna optimera handledningen beroende på deltagarnas tidigare kunskapsnivå inom ultraljud.
Undervisningen bedrivs i form av både campusplacerade föreläsningar och inspelade föreläsningar med därtill kopplade seminarier och workshops. Den teoretiska kunskapen varvas med praktisk träning och handledning på en ultraljudsapparat på universitetet samt genom träning på egen klinik. Simuleringar kan komma att användas för att överbrygga gapet mellan teori och praktik. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra studenter samt med lärare och handledare. Studenten bidrar med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Verksamhetsförlagd utbildning på hemklinik sker under sammanlagt drygt 10 dagar mellan teoriveckorna och examinationsdagen. Under denna tid förväntas kursdeltagaren att självständigt ha undersökt och skrivit utlåtande på cirka 10 patienter, vilket sammanställs i en portfolio. Av dessa ska 1-2 fall presenteras muntligt på examinationen, som därmed blir en form av lärande examination.
Kursdeltagare behöver ha egen tillgång till dator med möjlighet att installera programvara, för att i samband med insamling och granskning av portfolio hantera ultraljudsbilder och bedömning av dessa.
Tider och plats för kursomgång vårterminen 2026
19 januari – 6 februari (vecka 4-6): Undervisning på campus 4 heldagar/vecka.
9 februari – 10 april (vecka 7-15): Verksamhetsförlagda studier på cirka 1/3-fart vid hemmaklinik. D.v.s. drygt 10 dagars praktik som kan utföras under perioden.
9 eller 10 april: Examinationsseminarium i halvklass.
Detaljerat schema kursomgång VT-2026 (preliminärt)
Anmälan och avgift
Sista anmälningsdag för kursen som ges vårterminen 2025 är den 30 oktober. Anmälan är bindande.
Anmälan till kursen vårterminen 2026 (Öppnar 23 april klockan 8.00)
Deltagarantal
Antalet deltagare är planerat att vara 16 varje kursomgång. Antagning till kursen sker i den ordning anmälan inkommer (ST-läkare inom anestesi kan ha företräde). Anmälan är bindande.
Kursavgift
50 000 SEK. Moms tillkommer. Lunch samt kaffe förmiddag och eftermiddag ingår. Övrig kost och hotellkostnader ingår inte. Kurslitteratur ingår inte.
Innehåll
Kursen behandlar teoretiska och metodologiska kunskaper inom ekokardiografi och lungultraljud utifrån Socialstyrelsens krav på ST-anestesiologi. För att uppnå detta studeras ultraljudsfysik, ultraljudsmetodik och ultraljudsdiagnostik. Den sammanlagda kurslängden blir totalt 3 veckor och 10 dagar plus ett tillfälle för examination. Kursen är förlagd år 2026 under veckorna 4–6 (helfart) samt veckorna 7–15 (cirka tredjedelsfart), följt av en dags examination den 9 eller 10 april.
De tre första veckorna (v. 4–6) består av teori blandat med praktisk tillämpning förlagt på campus. Detta följs av praktiska studier förlagt på hemmakliniken, i form av genomförda undersökningar (portfolio) och förberedande av examinationsuppgift. De verksamhetsförlagda studierna sker i ungefär tredjedelsfart, vilket motsvarar drygt 10 dagars studier under vecka 6–15. Kursen avslutas därefter med ett examinerande seminarium under en dag, vilket infaller den 9 eller 10 april.
Datumen gäller kursomgång vårterminen 2026.
Delmål
- Delmål C2: behärska medicinsk teknisk utrustning inom ultraljud av hjärta.
- Delmål C4: Användning av ultraljud för bedömning av respiration och cirkulation.
- Delmål C6: Tillämpa grundläggande ekokardiografisk undersökning för bedömning av global och regional kammarfunktion, fyllnadsgrad och perikardsjukdomar.
- Delmål C11: Tillämpa TEE inklusive tolkning inom thoraxanestesi och intensivvård.
Examination
Examinationen är en lärande examination som sker den 9 eller 10 april 2026. Under kliniktiden ska kursdeltagaren, av sina cirka 10 undersökningar, välja ut 1-2 patientfall att presentera vid examinationen.
Fallen (case-based), anpassade utifrån en anestesi och intensivvårds-kontext, ska innehålla ett visst antal projektioner och diverse metodiker inom ekokardiografi och lungultraljud. Presentationen ska bland annat innehålla förklaring och motivering av användning (eller icke-användning) av olika sorters Doppler, M-Mode, TDI, Strain samt projektioner, reflektioner kring bildoptimering/fallgropar samt förslag på eventuella alternativa undersökningsmetoder.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Olsson A, (2022) Ekokardiografi. Ultraview: Stockholm (beställ i god tid innan kursen)
Fellert A, (2022) Ultraljud för intensivvård och akutmedicin. Studentlitteratur.
Simulationer inom ekokardiografi kan komma att användas.
Ultraljudsapparater på klinfys-laboratoriet på Fakulteten för hälsa och samhälle, Malmö universitet.
Artiklar från vetenskapliga tidskrifter.
Referenslitteratur:
Otto CM, (senaste upplagan) Textbook of Clinical Echocardiography. Elsevier.
Kursledare
- Petri Gudmundsson, docent Biomedicinsk laboratorievetenskap, pedagogisk utvecklare.
- Anna Dieden, senior universitetsadjunkt Biomedicinsk laboratorievetenskap, PhD-student i Kardiologi.
- Lill Blomqwist, MD, PhD, DEAA, EDIC, Överläkare, Department of Anesthesiology and Intensive Care.
Kursarrangör
Malmö universitet, Institutionen för biomedicinsk vetenskap.