Från bredd till specialisering – Ida fann sin väg
När Ida Lindroos flyttade till Malmö 2021 var målet tydligt: att hitta en utbildning som kombinerade hennes intresse för medier med en bred akademisk grund. Idag arbetar hon med digital marknadsföring, en väg hon fann genom studierna i medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet.
– Jag ville ha en utbildning som gav mig många valmöjligheter. Tidigare hade jag testat en smalare utbildning, men jag insåg snabbt att jag behövde mer flexibilitet för att kunna forma min framtida karriär, berättar hon.
Valet föll på programmet Medie- och kommunikationsvetenskap vid Malmö universitet, en utbildning som gav både teoretisk bredd och praktiska inslag.
– Jag har alltid varit intresserad av TV, marknadsföring och medielandskapet i stort. En bredare grund kändes som rätt väg för mig, säger hon.
En utbildning som utvecklar kritiskt tänkande
För Ida har utbildningen varit både utvecklande och utmanande.
– Det som verkligen sticker ut är hur mycket den har stärkt mitt kritiska tänkande. Man får en djup förståelse för hur medier fungerar, både strukturellt och ur ett påverkningsperspektiv, berättar hon.
Utbildningen består till stor del av teori och skrivande, men innehåller också en hel del grupparbeten och kreativa gestaltningsuppgifter.
– Det är en bra mix! Jag gillar att både analysera och skapa, så för mig har den balansen fungerat väldigt bra, säger hon.
Lärdomar att ta med in i arbetslivet
Under sin tid på Malmö universitet har Ida utvecklat färdigheter som hon idag har stor nytta av i arbetslivet. Hon lyfter särskilt fram tre saker:
– Att ständigt jobba i grupp har verkligen lärt mig hur man driver projekt framåt, tar ansvar och anpassar sig efter olika arbetssätt, berättar hon.
– En av de viktigaste sakerna jag tar med mig är förmågan att analysera och ifrågasätta olika teorier och perspektiv, säger hon.
– Att ha en bred kunskap om hur medier fungerar och påverkar samhället har gett mig en stabil grund att stå på i min yrkesroll, menar hon.
Efter examen har Ida arbetat med digital marknadsföring, först på en reklambyrå och numera inhouse.
– Utbildningen har verkligen gett mig en bra grund att stå på, även om jag har fått lära mig mycket nytt i arbetslivet också, säger hon.
Vem passar programmet för?
Enligt Ida är det en utbildning som lockar många olika typer av personer.
– Den passar dig som vill ha friheten att forma din egen yrkesbana efter examen. Om du är intresserad av mediehistoria och vill förstå den teoretiska grunden till det du kommer att arbeta med, är det här rätt val, säger hon.
För den som funderar på att söka till programmet har Ida några tips.
– Ha ett genuint intresse för medier och deras påverkan på både samhälle och individ – det gör utbildningen mycket roligare! Och var beredd på att det blir mycket grupparbeten, skrivande och reflekterande. Håll dig engagerad och nyfiken, så kommer det att gå toppen!
För Ida har utbildningen varit en språngbräda in i arbetslivet. Med en stabil grund inom medie- och kommunikationsvetenskap ser hon fram emot att fortsätta utvecklas inom sitt yrkesområde – med kritiskt tänkande och en förståelse för medielandskapet som viktiga verktyg på vägen.