Forskarskolan FYSALIS ska stärka den vetenskapliga grunden för Sveriges yrkeslärarutbildningar. Genom nationella forskningssamarbeten utforskar forskarskolan hur samhällsförändringar som digitalisering, grön omställning och artificiell intelligens formar framtidens yrkesutbildningar.

Om forskarskolan

Forskarskolan för yrkesdidaktik och skola, arbetsliv och lärarutbildning i samverkan (FYSALIS) syftar till att stärka den vetenskapliga grunden inom Sveriges yrkeslärarprogram. Genom forskningssamarbeten och fördjupade studier undersöker forskarskolan hur stora samhällsförändringar – som digitalisering, grön omställning och artificiell intelligens – påverkar yrkesutbildningarnas innehåll, praktik och framtida behov.

Varför behövs FYSALIS?
Det råder stor brist på yrkeslärare i Sverige och behovet av forskningsbaserad yrkesdidaktisk kompetens på landets lärosäten är betydande.

Mer än var tredje gymnasieelev går ett yrkesprogram, och yrkesutbildningar har en central roll även inom vuxenutbildningen. Trots detta har området fått begränsad uppmärksamhet inom svensk pedagogisk forskning.

Nationellt samarbete för framtidens yrkeslärare

FYSALIS leds av Linnéuniversitetet i samarbete med:

  • Stockholms universitet,
  • Umeå universitet,
  • Högskolan Kristianstad,
  • och Malmö universitet.

Forskarskolan finansieras av Vetenskapsrådet.