Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
- Alumni & vänner
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Utbildning: Den organisatoriska och sociala arbetsmiljön i äldreomsorgen
sociala arbetsmiljön i äldreomsorgen
Som politiker fattar du beslut som påverkar äldreomsorgen, direkt och indirekt. Men vad vet du hur den organisatoriska och sociala arbetsmiljön upplevs för olika yrkesgrupper som arbetar inom äldreomsorgen och har du kunskap om ditt eget ansvar som arbetsgivare? Här har du möjlighet att täppa till dina kunskapsluckor och lära dig mera om den svenska äldreomsorgen med fokus på personalens arbetsmiljö. Varmt välkommen att delta i utbildningen.
Introduktion
Introduktion
Introduktion
Om forskningsprojektet som ligger till grund och om den digitala utbildningens syfte och upplägg. Susann Porter, projektledare och biträdande universitetslektor i vårdvetenskap, Malmö universitet. Längd: 1,53 minuter.
Innehåll modul 1
- Arbetsmiljön, organisatorisk och social arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar: del 1, 14,56 minuter.
- Arbetsmiljön, organisatorisk och social arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar: del 2, 15,23 minuter.
- Psykisk ohälsa, 12,34 minuter.
- Anställningsförhållanden och arbetsvillkor i en föränderlig äldreomsorg, 22,18 minuter.
- Att leda olikheter, 20,50 minuter.
- Att förebygga och hantera psykisk ohälsa på arbetsplatsen, 16,20 minuter.
Forskning inom organisatorisk och social arbetsmiljö, och psykisk ohälsa
1. Arbetsmiljön, organisatorisk och social arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar: del 1
1. Arbetsmiljön, organisatorisk och social arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar: del 1
Med Ulrika Flädjemark, projektforskare och organisationskonsult, Malmö universitet. Längd: 14,56 minuter.
2. Arbetsmiljön, organisatorisk och social arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar: del 2
2. Arbetsmiljön, organisatorisk och social arbetsmiljö och arbetsgivarens ansvar: del 2
Med Ulrika Flädjemark, projektforskare och organisationskonsult, Malmö universitet. Längd: 15,23 minuter.
3. Psykisk ohälsa
3. Psykisk ohälsa
Med Nina Palmqvist Öberg, psykiatriker och doktorand vid Lunds universitet. Längd: 12,34 minuter.
Modul 1 fortsättning
4. Anställningsförhållanden och arbetsvillkor i en föränderlig äldreomsorg
4. Anställningsförhållanden och arbetsvillkor i en föränderlig äldreomsorg
Vad krävs för att personalen ska orka och vilja vara kvar i jobbet? Med Marta Szebehely, professor emeritus i socialt arbete med inriktning mot äldre, Stockholms universitet. Längd: 22,18 minuter.
5. Att leda olikheter
5. Att leda olikheter
Etnisk mångfald som politisk retorik och äldreomsorgens mång-etniska arbetsgrupper i vardagspraktik. Med Palle Storm, universitetslektor i socialt arbete vid Stockholms universitet. Längd: 20,50 minuter.
6. Att förebygga och hantera psykisk ohälsa på arbetsplatsen
6. Att förebygga och hantera psykisk ohälsa på arbetsplatsen
Ledarskapsrollen och att balansera krav och kontroll. Med Annika Lexén, universitetslektor och docent i arbetsterapi, Lunds universitet. Längd: 16,20 minuter.
Innehåll modul 2
- Enhetschef hemtjänst, 3,13 minuter.
- Enhetschef hemtjänst, 2,14 minuter.
- Enhetschef särskilt boende, 3,19 minuter.
- Sjuksköterska särskilt boende, 2,50 minuter.
- Sjuksköterska hemsjukvården, 3,11 minuter.
- Sjuksköterska hemsjukvården, 2,35 minuter.
- Undersköterska särskilt boende, 3,30 minuter.
- Undersköterska ordinärt boende, 2,53 minuter.
- Vårdbiträde ordinärt boende, 2,13 minuter.
- Vårdbiträde särskilt boende, 8,41minuter.
- Fysioterapeut särskilt boende, 2,35 minuter.
- Fysioterapeut ordinärt boende, 3,10 minuter.
- Fysioterapeut korttidsboende, 1,43 minuter.
- Arbetsterapeut särskilt boende, 2,13 minuter.
- Arbetsterapeut särskilt boende, 3,35 minuter.
- Arbetsterapeut ordinärt boende, 4,34 minuter.
Olika yrkesgrupper inom äldreomsorgen berättar
1. Enhetschef hemtjänst
1. Enhetschef hemtjänst
"När det gäller krav och resurser i mitt arbete finns det ingen verklighetsförankring i att resurser stämmer överens med de krav som ställs." Längd: 3,13 minuter.
2. Enhetschef hemtjänst
2. Enhetschef hemtjänst
"Vi har ju stödfunktioner som HR och så men man får inget stöd, allt bara bollas tillbaka till en. Det hade varit bättre att lägga resurserna på oss chefer i första linjen istället." Längd: 2,14 minuter.
3. Enhetschef särskilt boende
3. Enhetschef särskilt boende
"Precis allting ska skrivas ner och dokumenteras i olika system och i olika syften, oavsett om det är ett framåtriktat kvalitetsarbete eller något annat. Det tar oerhört mycket tid och jag ser inte vad vi får ut av det." Längd: 3,19 minuter.
Modul 2 Sjuksköterskor
4. Sjuksköterska särskilt boende
4. Sjuksköterska särskilt boende
"Det är så mycket sjukfrånvaro och ledigheter så det går nästan inte en enda dag när vi faktiskt är fulltaliga. Vi är i princip alltid underbemannade och det blir en väldig stress när vi måste täcka upp för varandra också, förutom att hinna med vårt eget arbete också. Och det går ju så klart ut över patienterna." Längd: 2,50 minuter.
5. Sjuksköterska hemsjukvården
5. Sjuksköterska hemsjukvården
"Det är ju skillnad att vara i kommun och regionen så är det ju. Det är mer strukturerat och på så vis mer lättarbetat att jobba på en vårdavdelning än ute i kommunen. Ett problem som jag upplever är att vi i kommunen inte har samma journalsystem som regionen." Längd: 3,11 minuter.
6. Sjuksköterska hemsjukvården
6. Sjuksköterska hemsjukvården
"Något som jag tycker att vi borde prioritera bättre och som det borde finnas mer tid för är att introducera nya kollegor. Ofta känner jag att det inte finns tid att göra det på ett bra sätt." Längd: 2,35 minuter.
Modul 2:3 Undersköterskor
7. Undersköterska särskilt boende
7. Undersköterska särskilt boende
"Jag tycker mycket om mitt arbete men skulle behöva tid för återhämtning, reflektionstid, och vi skulle behöva vara mer personal så att vi kan utföra ett arbete med god kvalitet för de människor som behöver hjälp." Längd: 3,30 minuter.
8. Undersköterska ordinärt boende
8. Undersköterska ordinärt boende
"Det är så maxat hela tiden. Igår jobbade jag helg och då hade jag 21 besök. På vardagar är det lite längre besök. Då är det mellan 10 och 15 personer som man träffar ungefär." Längd: 2,53 minuter.
Modul 2:4 Vårdbiträden
9. Vårdbiträde ordinärt boende
9. Vårdbiträde ordinärt boende
"Det ska handla om att människor ska få ha det bra. Men hela systemet är uppbyggt på att det ska vara snabba minutinsatser." Längd: 2,13 minuter.
10. Vårdbiträde särskilt boende
10. Vårdbiträde särskilt boende
"Varje dag tvingas jag kränka de boendes värdighet och mänsklighet på grund av tidsbrist och jag är uttömd både fysiskt och psykiskt och känner att jag inte orkar längre. Äldreomsorgen och särskilda boenden har varit ren förvaring i flera år nu." Längd: 8,41minuter.
Modul 2:4 Fysioterapeuter
11. Fysioterapeut särskilt boende
11. Fysioterapeut särskilt boende
"Jag tänker att vår profession är oerhört viktig om man vill uppnå det man säger att man vill med vårdomställningen. Då måste man ju verkligen satsa på att försöka bibehålla funktioner hos patienterna." Längd: 2,35 minuter.
12. Fysioterapeut ordinärt boende
12. Fysioterapeut ordinärt boende
"Jag kanske utför mer än vad som är inom uppdraget som fysioterapeut. Det blir ganska brett på grund av att det är mycket som faller mellan stolarna mellan yrkesgrupperna och det finns ingen tydlig arbetsbeskrivning." Längd: 3,10 minuter.
13. Fysioterapeut korttidsboende
13. Fysioterapeut korttidsboende
"Jag gillar att organisera och planerar mycket själv och det är också mycket upp till mig hur jag får allting att fungera. Jag tycker faktiskt att det är väldigt bra här." Längd: 1,43 minuter.
Modul 2:5 Arbetsterapeuter
14. Arbetsterapeut särskilt boende
14. Arbetsterapeut särskilt boende
"Som arbetsterapeut jobbar man inte bara för patienten som jag ser det, utan lika mycket för att personalen ska ha bra verktyg både kunskapsmässigt och hjälpmedelsmässigt." Längd: 2,13 minuter.
15. Arbetsterapeut särskilt boende
15. Arbetsterapeut särskilt boende
"Det är ett arbetsmiljöproblem att man ser oss som en allround-resurs som kan lösa lite allt möjligt. För att få ett jobb gjort måste vi delegera till undersköterskorna, och det fungerar inte alls." Längd: 3,35 minuter.
16. Arbetsterapeut ordinärt boende
16. Arbetsterapeut ordinärt boende
"Att installera ett hjälpmedel kan förhindra att en patient faller, vilket sparar pengar för samhället och lidande för patienterna. Men att träna en patient kan vara svårare att värdera i pengar. Men det är också viktigt så att man tränar upp och kan behålla sin förmåga att vara självständig." Längd: 4,34 minuter.
Forskningsbakgrund
Resultatet av ett forskningsprojekt
I ett forskningsprojekt om politisk styrning och äldreomsorg som startade 2020 intervjuades 41 svenska politiker. Ett av projektets resultat var att det framkom att politiker ville lära sig mer om den organisatoriska och sociala arbetsmiljön inom äldreomsorgen. Därför har den här digitala utbildningen tagits fram.