Undervisning om HBTQI i svensk låg- och mellanstadieskola – en kvalitativ studie avseende skolpersonals, elevhälsopersonals och elevers perspektiv
Fakta
- Kontaktperson:
- Jack Lukkerz
- Finansiär:
-
- Riksförbundet för sexuell upplysning RFSU
- Ansvarig vid Mau:
- Jack Lukkerz
- Projektmedlemmar vid Mau:
- Samarbetspartners:
-
- Hans Olsson - RFSU
- Projektperiod:
- 26 februari 2024 - 31 juli 2025
- Fakultet/institution:
- Forskningsmiljö:
- Forskningsämne:
Projektbeskrivning
Syftet med studien var att undersöka hur skolor i årskurs 1–6 arbetar med hbtqi-frågor inom ramen för den samlade undervisningen, det vill säga inte enbart sexualitetsundervisningen. Projektet genomfördes på uppdrag av RFSU i form av en intervjustudie, bestående av individuella och gruppintervjuer med sex lärare, nio elevhälsorepresentanter, fem rektorer och sex elever i årskurs 1–6. Resultaten visar att det saknas ett specifikt arbete med hbtqi-frågor, där endast enstaka medarbetare arbetar systematiskt med frågorna. Frågan har däremot en mera given plats i hälsosamtal, under temadagar och i viss riktad undervisning som berör ämnet.
Värdegrundsfrågor ligger i fokus, inte hbtqi-frågor specifikt, samtidigt som personalen upplever en utmaning i att hitta ett fungerande förhållningsätt till elever som bryter mot normer, främst gällande könsidentitet. Det glädjande är att eleverna förefaller stå närmare hbtqi-frågorna än vuxenvärlden, där vuxenvärlden ibland skapar eller befarar problem som inte behöver finnas. Det som kännetecknar elevernas uppfattning är att man överlag är positivt inställd till hbtqi-frågor men man vittnar också om negativa reaktioner såväl från flickor som pojkar mot elever som bryter mot normer. Rektorerna betonar både värdegrundsarbetet och arbetet med hbtqi-frågor och förhåller sig till såväl elevernas olika behov som omvärlden. Elevhälsan är engagerad i frågorna och bedriver ett fungerande arbete i frågan. Studien pekar på skolans fortsatta behov av stöd och kunskap i frågorna men också behovet av tydligare arbete för att skapa en trygg miljö för unga hbtqi-personer.