Fakta

Kontaktperson:
Jack Lukkerz
Finansiär:
  • Riksförbundet för sexuell upplysning RFSU
Ansvarig vid Mau:
Jack Lukkerz
Projektmedlemmar vid Mau:
Samarbetspartners:
  • Hans Olsson - RFSU
Projektperiod:
26 februari 2024 - 31 juli 2025
Forskningsämne:

Projektbeskrivning

Syftet med studien var att undersöka hur skolor i årskurs 1–6 arbetar med hbtqi-frågor inom ramen för den samlade undervisningen, det vill säga inte enbart sexualitetsundervisningen. Projektet genomfördes på uppdrag av RFSU i form av en intervjustudie, bestående av individuella och gruppintervjuer med sex lärare, nio elevhälsorepresentanter, fem rektorer och sex elever i årskurs 1–6. Resultaten visar att det saknas ett specifikt arbete med hbtqi-frågor, där endast enstaka medarbetare arbetar systematiskt med frågorna. Frågan har däremot en mera given plats i hälsosamtal, under temadagar och i viss riktad undervisning som berör ämnet.

Värdegrundsfrågor ligger i fokus, inte hbtqi-frågor specifikt, samtidigt som personalen upplever en utmaning i att hitta ett fungerande förhållningsätt till elever som bryter mot normer, främst gällande könsidentitet. Det glädjande är att eleverna förefaller stå närmare hbtqi-frågorna än vuxenvärlden, där vuxenvärlden ibland skapar eller befarar problem som inte behöver finnas. Det som kännetecknar elevernas uppfattning är att man överlag är positivt inställd till hbtqi-frågor men man vittnar också om negativa reaktioner såväl från flickor som pojkar mot elever som bryter mot normer. Rektorerna betonar både värdegrundsarbetet och arbetet med hbtqi-frågor och förhåller sig till såväl elevernas olika behov som omvärlden. Elevhälsan är engagerad i frågorna och bedriver ett fungerande arbete i frågan. Studien pekar på skolans fortsatta behov av stöd och kunskap i frågorna men också behovet av tydligare arbete för att skapa en trygg miljö för unga hbtqi-personer.