De är ofta högutbildade och vill själva förbättra sin kropp. En ny avhandling visar att instruktörer för träningspass anammar hälso- och skönhetsnormer, vilket gör att de bidrar till ideal om att vara smal.

Sex miljoner personer i veckan deltar över hela världen på standardiserade träningspass, det vill säga förkoreograferade klasser. Passen framställs av det nyzeeländska företaget Les Mills International som är världens största producent av förkoreograferade gruppträningsklasser.

I sin avhandling har Karin Andersson undersökt vad det är som gör Les Mills-yrket meningsfullt, hur instruktörerna navigerar sin professionella identitet samt hur de resonerar kring hälsonormer. De flesta har själva börjat som deltagare på pass innan de bestämt sig för att gå en tvådagarsutbildning för att bli instruktör.

Många är högutbildade i andra yrken, de kan vara läkare, lärare eller jurister. De bestämmer sig helt enkelt att bli instruktörer på fritiden. Just Les Mills är väldigt utbrett men det är också lätt att bli instruktör, vem som helst kan bli det.

Karin Andersson

140 000 personer i mer än hundra länder undervisar i träningspassen. I avhandlingen har Karin Andersson identifierat två grupper av tränare. En grupp undervisar för att de vill förbättra sin egen kropp, bli starkare eller smalare. Den andra gruppen är primärt intresserade av den sociala delen av att undervisa, de pratar med deltagare och andra instruktörer samt är aktiva på Les Mills sociala medier, vilket de upplever som meningsskapande.

– Det som förenar båda grupperna är att de ser det som ett väldigt seriöst intresse. Yrket identifieras av ett djupt och starkt engagemang. Instruktörerna är beredda att investera tid och pengar och de jobbar hårt. Speciellt för de som vill förbättra sin kropp blir det ett identitetsprojekt.

Som en ritual

I den kvalitativa delen av avhandlingen ger instruktörerna bilden av att deras pass är norm-neutrala eftersom de är vetenskapligt utformade av fitnessexperter. Dock pekar analysen på normativa genusförväntningar som är kopplade till smalhetsideal. Många ser också träningspassen som en altruistisk ritual där de både rör på sig själva och får andra att röra på sig, vilket inte alltid problematiserar en normativ fitnesskultur.

– Merparten har inte reflekterat över att det de ser som hälsa också är en norm. Det blir en jakt på extrem hälsa som kan bli onyttig. ”Jag kan inte tänka mig ett liv utan Les Mills” var en fråga i enkäten som många höll med om till stor utsträckning.

Kommer växa

Att vara ledare för ett träningspass har blivit ett vanligt deltidsyrke men det finns fortfarande lite forskning kring det. I takt med att intresset för hälsa fortsätter kommer yrket att växa ytterligare.

– Jakten på att vara vältränad kan leda till ohälsa. Samtidigt ökar övervikt i världen trots att vi är så extremt besatta av hälsa. I avhandlingen beskriver jag detta som en hälsoparadox som gör att ett yrke som Les Mills-gruppträningsinstruktör legitimeras väldigt starkt, säger Karin Andersson.

Karin Anderssons avhandling ” Healthism and Professional Identity: Group Fitness Instructors Navigating Health Discourses” är en mixed methods sammanläggningsavhandling som innehåller en enkät med svar från 332 respondenter från 29 olika länder. Med deltagare från enkäten genomfördes 22 intervjuer och återkommande fokusgruppsamtal över två år med 19 deltagare.

Les Mills drivs av ett företag från Nya Zeeland vars träningspass såsom Bodypump och Bodybalance säljs via franchise. Ledarna går igenom utbildningar och varje enskilt pass har förutbestämda övningar, musik och manus som ledarna följer.