Jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) har besökt polisutbildningen vid Malmö universitet för att lära sig mer om hur man undervisar om brott i nära relationer som är ett prioriterar område för regeringen enligt henne.

Varför har du valt att förlägga ett besök vid polisutbildningen vid Malmö universitet?

– Som jämställdhetsminister är ett av mina ansvarsområden det jämställdhetspolitiska målet som rör bland annat våld i nära relationer. I min tidigare roll som åklagare har jag upplevt att det finns väldigt mycket vi behöver göra på det området, inte minst inom rättsväsendet, säger jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L).

– Det finns ett metodstöd kring hur man ska arbeta med våld i nära relation, men jag vill lära mig mer om hur man undervisar om detta på universitet. Jag har tidigare arbetat tillsammans med en person som är lärare här på skolan som har tagit fram utbildningen gällande brott i nära relationer, så hon föreslog att jag skulle komma hit till er och se hur ni jobbar här.

Finns det nya förslag från regeringen rörande brott i nära relationer?

– Vi tittar med nya ögon på det här och jag har med mig många idéer från min åklagartid. Jag vill se ett skifte, ett perspektivskifte, med ett större brottsofferperspektiv. I Tidö-avtalet har vi punkter som just säger att vi ska ha straffskärpningar inom området våld och sexualbrott och att vi ska ge bättre stöd och skydd till brottsoffer. Polisens arbete är en jätteviktig nyckel i det arbetet.

Vad har du för associationer till och tankar om Malmö universitet?

– Jag är väldigt positiv till att Malmö har ett universitet. Även om jag har pluggat i Lund, så tycker jag det är jättebra att vi också har ett universitet i Malmö med den kvalitetsstämpel som det innebär att man just har statusen universitet, säger jämställdhetsminister Paulina Brandberg.

Text: Magnus Erlandsson