Maria Lantz, avgående rektor vid Konstfack i Stockholm, blir adjungerad professor vid Malmö universitet. I sin nya roll vill hon verka för att stärka samarbetet mellan universitetsvärlden och andra samhällsaktörer – både lokalt och internationellt.

–  Åt båda håll! Nå ut med forskning och de idéer som föds här, samt få input från det omgivande samhället till universitetet. Jag vill också bidra med att utveckla fristående kurser på avancerad nivå och med att använda forskning i grundutbildningen, säger Maria Lantz.

Anställningen vid Institutionen för Konst, kultur och kommunikation, K3, vid Fakulteten för kultur och samhälle, KS, startar till hösten, inledningsvis på ungefär 20 procent. På distans har Maria Lantz med intresse följt fakultetens forskning, särskilt inom designområdet, men också på Institutionen för urbana studier.

–  Jag tycker att KS kännetecknas av att man är snabbfotad, att det finns en lyhördhet inför samhällets utmaningar och att man har tagit dem på allvar.

Spännande syn på forskning

Christel Brost är som enhetschef är väldigt glad över att ha knutit Maria Lantz till Malmö universitet och säger att hon har en rad erfarenheter som kommer att stärka undervisning och forskning på K3, främst inom fotografi och samtidskonst.

–  Hennes syn på forskning – inte minst den konstnärliga forskningen i landet – är spännande. Inte minst i relation till vår undervisning och pedagogik Hon har lett interdisciplinära projekt med forskare och yrkesutövare genom att använda fotografi, arkitektur, text och bildkonst på oväntade och spännande sätt, säger Christel Brost.

Andra utvecklingsområden är K3:s förhållningssätt till och användande av konst, det konstnärliga och dess relation till det offentliga. Där ingår också samarbetet med andra högskolor, konstinstitutioner och organisationer.

Sätta Malmö universitet på kartan

Dekan Annika Olsson lyfter fram att Maria Lantz är en internationellt erkänd konstnär och att hennes erfarenhet och nätverk kan bidra till att sätta K3 och Malmö universitet på kartan i det internationella forsknings- och utbildningslandskapet.

– Vi ges möjlighet att med hjälp av Maria Lantz fortsätta bygga och stärka alla våra kunskapsmiljöer. Utvecklingen av fristående kurser med anknytning till K3.s forskningsområden för livslångt lärande och omställning är ett annat område, säger Annika Olsson.

Maria Lantz slutar sin anställning på Konstfack i sommar. Utöver rollen som adjungerad professor vid Malmö universitet kommer hon att återgå till en bana som konstnär och skribent samt ha en del styrelseuppdrag.

Text: Magnus Jando

Mer om Maria Lantz

Maria Lantz, född 1962 i Lund, är konstnär med framförallt fotografi som uttrycksform, skribent och kurator. Särskilt inom konstscenen i Mellanöstern har hon ett stort kontaktnät. Hon är utbildad vid International Center of Photography i New York, Högskolan för fotografi på Göteborgs universitet och vid arkitekturskolan på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Maria Lantz har bland annat varit knuten till Dagens Nyheter som skribent och varit prorektor på Kung. Konsthögskolan. 2012 blev hon rektor på Konstfack. Uppdraget som adjungerad professor vid Malmö universitet startar höstterminen 2023.