Den prisbelönte kriminologen Per-Olof Wikström uppmärksammas i höst med två internationellt viktiga utmärkelser inom kriminologi.

Den första utmärkelsen är European Criminology Award som delas ut av European Society of Criminology och den andra är The Beccaria Medal som de tyskspråkiga ländernas kriminologiska sällskap Wissenschaftliche Vereinigung deutscher, österreichischer und schweizerischer Kriminologen står bakom.

Det är roligt för mig och de som jag har jobbat med under alla år att vi blir uppskattade för den forskning som vi har gjort.

Per-Olof Wikström, professor i kriminologi

Utmärkelserna hör till de största europeiska priserna inom kriminologi och delas ut vid två olika konferenser i september.

– Det är roligt för mig och de som jag har jobbat med under alla år att vi blir uppskattade för den forskning som vi har gjort, säger Per-Olof Wikström, professor emeritus i kriminologi vid universitetet i Cambridge och numera verksam vid Malmö universitet.

De senaste 45 åren har Wikström verkat som kriminolog och är en av Europas ledande forskare inom kriminologin. Utöver de två nämnda lärosätena har han under 1980- och 1990-talen arbetat på Stockholms universitet, Brottförebyggande rådet och Polishögskolans forskningsenhet.

Just nu deltar han i forskningsprojektet "När våld blir ett accepterat handlingsalternativ" där forskare från universiteten i Malmö, Köln och Cambridge deltar. Syftet är att öka förståelsen för våldsbrottsligheten och dess orsaker.