Bland landets tio största lärosäten ökade ansökningarna till utbildningar under hösten 2023 mest för Malmö universitet. Detta både i faktiskt antal och procentuellt. Sjuksköterskeprogrammet är det mest sökta programmet trots en minskning i antalet förstahandssökande. Trenden med ökad andel sökande till distansutbildningar är fortsatt stark.

Drygt 375 000 har sökt till höstens högskoleutbildningar, nästan precis lika många som 2022. Det visar siffror från Universitets- och högskolerådet (UHR).

36 095 sökte kurser eller program på Malmö universitet, 1252 fler sökande (en ökning på 3,6 procent) jämfört med förra året. Det innebär att Malmö universitet har ökat både procentuellt mest och i faktiskt antal sökande jämfört med landets övriga tio största lärosäten år 2023.

– Det är glädjande att se att Malmö universitet hävdar sig väl som ett lärosäte som har attraktiva kurser som håller god kvalitet. Vi välkomnar våra nya studenter till höstens utbildningar, säger Mats Edenius, prorektor vid Malmö universitet.

– Vi är också stolta över att systemutvecklarprogrammet och grundlärarutbildningen med inriktning på förskoleklass och grundskolans år 1-3 ökar stort i år.

Sjuksköterskeprogrammet fortsatt populärast

Utbildningsutbudet på Malmö universitet utökas och andelen distanskurser som erbjuds har också ökat. Kurser och program som erbjuds på distans är fortsatt populära.

Bland programmen ligger sjuksköterskeprogrammet i topp för fjärde året i rad bland förstahandssökande, trots en minskning med nio procent jämfört med förra året. Ansökningarna till grundlärarutbildningen – förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 har dock ökat med nästan en tredjedel.

Text: Marc Malmqvist

Fem mest sökta utbildningarna höstterminen 2023

Antal förstahandssökande och förändring jämfört med året innan inom parentes.

Program:

1. Sjuksköterskeprogrammet, 589 (-9%)
  2. Socionomprogrammet, 539 (-6%)
  3. Tandläkarutbildningen, 399 (+5%)
  4. Systemutvecklare, 365 (+12%)
  5. Förskollärarutbildning, 294 (-22%)

Kurser, normal utbildningsform:

1. ProjektIedning, 111 (Gavs ej 2022)
  2. Artificial Intelligence, 107 (+32%)
  3. Projektledning 1, 95 (+51%)
  4. Business Administration: Entrepreneurship and International Strategy, 92 (+12%)
  5. Advanced Programming, 84 (+35%)