Ny studie om barns delaktighet i familjeterapi

Kristina Edman har i sin doktorsavhandling forskat om barns delaktighet i barn- och familjeterapeutiska samtal. Hon har själv en bakgrund som socionom och har arbetat som hälso- och sjukvårdskurator inom barn- och ungdomspsykiatrin.
En ny avhandling vid Malmö universitet visar hur professionella bidrar till barns delaktighet i barn- och familjeterapeutiska samtal. Resultaten har redan börjat användas av Malmö stad – och har nu även väckt intresse i Storbritannien. "Det är väldigt glädjande att forskningen sprids", säger forskaren Kristina Edman.
Under de senaste åren har Kristina Edman forskat om hur barn utövar delaktighet i barn- och familjeterapeutiska samtal inom både socialtjänstens och barn- och ungdomspsykiatrins öppenvård. Hon har även undersökt hur socialarbetare och andra professionella kan bidra till delaktigheten.
– Jag upplever att det finns en bild av att socialarbetare och barn drar åt olika håll. Min forskning nyanserar bilden och visar att de ofta har liknande ambitioner och önskningar, säger Kristina Edman, som själv har en bakgrund som socionom och hälso- och sjukvårdskurator.
Ny kompass ger guidning
Hon har studerat en stor mängd filmade samtal och gjort uppföljande intervjuer kopplade till filmerna. Med utgångspunkt i materialet har hon identifierat sex dimensioner av barns delaktighet i familjeterapi. Det har hon sedan sammanställt i en delaktighetskompass som kan användas som en guide för att få syn på och reflektera kring delaktighet i samtal.
Studien visar att det inte nödvändigtvis är mer delaktighet som ska eftersträvas. Det är mer komplext än så och delaktighet kan också få lov att vara lite besvärligt, enligt Kristina Edman.
– Låt säga att ett barn berättar om mobbning som hen utsätts för i skolan. Då kanske den professionella snarare behöver arbeta med att stabilisera barnets emotionella delaktighet i samtalsrummet för att känslan av kontroll och trygghet ska infinna sig.
Spridit sig till Storbritannien
Edmans forskning har fått stor spridning, inte bara inom akademien. Forskningsresultaten har börjat användas inom Malmö stads öppenvårdsverksamhet och ytterligare kommuner har visat intresse.
Forskare vid ett brittiskt universitet har även hört av sig för att få hjälp med att överföra studiens resultat till fler kontexter. Kristina Edman är även ute och föreläser, bland annat för socionomstudenter och inom familjerätten och hälso- och sjukvården.
– Det är väldigt glädjande att forskningen sprids och kommer till användning. Det handlar också om en etisk aspekt – barnen i filmerna medverkade i studien med förhoppningen att bidra till kunskap som kan hjälpa andra barn i samtal med professionella. För att detta ska bli möjligt behöver forskningsresultaten göras tillgängliga för praktiken.
Doktorsavhandlingen på Malmö universitet blev klar under våren och Kristina Edman är numera anställd som postdoktor på Department of Health Services Research vid Akershus universitetssjukhus i Norge.
Kontakta forskaren: kristina.edman@proton.me
Fakta
Här kan du läsa Kristina Edmans doktorsavhandling
Avhandlingen består av fyra delstudier som har publicerats i olika vetenskapliga tidskrifter.
- Delaktighetskompassen: https://academic.oup.com/bjsw/article/52/6/3480/6489370
- Samverkande praktiker som bidrar till barns delaktighet: https://psycnet.apa.org/fulltext/2024-23205-001.html
- Om barns initiativ i samtal: https://doi.org/10.1111/cfs.13318
- Om att göra ömsesidig förståelse i samtal: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/14614456231207519