Hur kan tekniklektionerna rusta elever för en framtid präglad av AI och digitalisering? En ny avhandling från Malmö universitet visar att samtal och visualiseringar spelar en avgörande roll när unga utvecklar teknisk litteracitet. Bakom forskningen står Johan Lind, som vill rikta strålkastarljuset mot teknikämnet.

– Teknikämnet missförstås ofta. Det handlar inte bara om att bygga saker eller förstå hur maskiner fungerar. Teknik är också ett språk – ett sätt att tänka, resonera och kommunicera om vår omvärld.

Det säger Johan Lind, som efter många år i som lärare i teknik och matematik, tog steget in i akademin via en kommunlicentiandutbildning. Vid sidan om sitt läraruppdrag gick han sedan vidare med en doktorandutbildning, och nyligen disputerade han med en avhandling som sätter ljuset på hur elever utvecklar teknisk litteracitet, genom samtal och visualiseringar.

– Teknisk litteracitet är för mig att ha kunskaper, förståelse och ett språk för att kunna prata om, ifrågasätta och diskutera teknik.

Bilder, ritningar och modeller

I avhandlingen undersöker han hur elever i årskurs 2 och 8 samtalar om teknik, och hur de använder bilder, ritningar och modeller för att bygga kunskap tillsammans.

Teknik är också ett språk – ett sätt att tänka, resonera
och kommunicera om vår omvärld.

Johan Lind

I en av studierna fick eleverna i årskurs 2 använda surfplattor för att fotografera teknik i sin närmiljö. Bilderna låg sedan till grund för samtal i smågrupper, där eleverna diskuterade vad de sett och hur det kunde kopplas till teknik i vardagen.

– I den studien blev det väldigt tydligt att även yngre elever kan resonera kring teknik på ett avancerat sätt – om de får rätt stöd.

En central del i avhandlingen är hur visualiseringar – bilder, skisser, modeller – används i undervisningen. De kan vara kraftfulla verktyg för lärande, men också förvirrande om de inte används med eftertanke.

Kombinera med samtal

– Det räcker inte med bildstöd – man måste tänka igenom hur det används. Visualiseringarna måste kombineras med samtal och reflektion för att verkligen stödja lärandet.

En viktig aspekt i Johan Linds arbete är också inkludering. Genom att fokusera på samspel och gruppsammansättning kan även elever med språkliga utmaningar delta aktivt: Visualiseringar kan då fungera som en brygga – ett sätt att uttrycka tankar utan att alltid behöva orden.

Johan Lind menar att teknisk litteracitet blir allt viktigare i en tid när AI och digitalisering påverkar samhällsutvecklingen på ett genomgripande sätt.
– Vi behöver rusta eleverna för att de ska kunna delta i samtal om teknik, det kommer att bli allt viktigare.