Pandemiperiodens kraftiga ökning i antalet sökande har lagt sig men ett ökat intresse för distanskurser finns kvar.

Yrkesval som socionom, tandläkare, sjuksköterska och kriminolog fortsätter att toppa listan över populära utbildningar på Malmö universitet även om antalet reserver är färre än förra året. Systemutvecklare, internationella relationer och visuell kommunikation är program som ökat i intresse.

Pandemieffekten har lagt sig när det gäller att söka universitetsutbildningar på Malmö universitet och i riket som helhet. Det är framför allt antalet sökande till enskilda kurser som har minskat visar antagningsbeskeden. 30 369 behöriga personer har sökt till Malmö universitet och totalt har 15 084 personer antagits i första urvalet. Malmö universitet minskar antagningen med 1 procent från förra årets 15 239 vilket är en mindre minskning än riksgenomsnittet, som minskar med 4,7 procent. En kvarvarande effekt av pandemin är att intresset för kurser på distans har ökat jämfört med kurser som ges på plats.

Kräver toppbetyg

Tandläkarprogrammet och Grafisk design är utbildningar som liksom förra året kräver riktigt höga betyg för att komma in – med meritvärden över 20. Kriminologi däremot har fallit ner strax under 20-strecket och Interaction Design har tillkommit jämfört med förra året. Antalet program som kräver riktigt höga betyg minskar som helhet.

Text: Johanna Svensson

Läs också Sydsvenskans artiklar:

Viktiga datum

• Sista svarsdag för de sökande som antagits i första urvalet för höstterminen är den 22 juli.
  • Den 28 juli kommer besked om andra urvalet och då får reserverna också besked om de kommer in.

Kom ihåg att tacka ja till din plats.

Läs mer om antagning och reservantagning

Höstens mest populära program

1. Socionomprogrammet, 1491 reserver (160 antagna)
  2. Tandläkarutbildning, 1329 reserver (90 antagna)
  3. Sjuksköterskeprogrammet (Malmö), 1324 reserver (150 antagna)
  4. Kriminologiprogrammet, 1319 reserver (80 antagna)
  5. Sjuksköterskeprogrammet (Trelleborg), 570 reserver (20 antagna)
  6. Grafisk design, 550 reserver (50 antagna)
  7. Sjuksköterskeprogrammet (Ystad), 528 reserver (20 antagna)
  8. IT och ekonomi, kandidatprogram, 480 reserver (95 antagna)
  9. Systemutvecklare, 460 reserver (150 antagna)
  10. Studie- och yrkesvägledarutbildningen (Malmö), 367 reserver (95 antagna)
  11. Fastighetsförmedling, 364 reserver (140 antagna)
  12. International Relations, 274 reserver (60 antagna)
  13. Visuell kommunikation, 246 reserver (54 antagna)

Topplistan grundar sig på antalet reserver i urval 1.