Studentstöd – ska bidra till fler ingenjörer och naturvetare

Studenter vid Malmö universitet ska stötta elever så att de klarar av sina gymnasiestudier i naturvetenskapliga och tekniska ämnen.
Studenter som bidrar till att elever klarar av sina gymnasiestudier i naturvetenskapliga och tekniska ämnen – och i förlängningen att fler ingenjörer och naturvetare som examineras från högre utbildning. Det är syftet med ett flerårigt projekt som Malmö universitet nu ska genomföra med finansiellt stöd från Sparbanken Skåne.
– Jag är glad över att Malmö universitet och våra studenter genom denna satsning kan inspirera, sprida kunskap och bidra till en positiv samhällsutveckling inom viktiga kunskapsområden, säger Mia Rönnmar, rektor vid lärosätet.
Frågan om kompetensförsörjning inom det så kallade STEM-området (naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) ligger i dag högt upp på den politiska agendan. Såväl på riks- som regional nivå.
Tidigare i år formulerade regeringen en STEM-strategi och nu genomför Region Skåne en satsning som kallas STEM UP – där en av insatserna handlar om att öka barn och ungdomars intresse för utbildningar inom teknik och naturvetenskap.
En snarlik ansats har Malmö universitets projekt ”Samverkansinlärning inom STEM på gymnasiet” som syftar till att bland annat öka genomströmning i utmanande teknik- och naturvetenskapliga ämnen, stimulera kreativitet och problemlösning samt motivera elever från studieovana hem att studera vidare efter gymnasiet.
Matchas mot gymnasieskolors behov
Det treåriga projektet kommer konkret att genomföras av studenter som rekryteras, anställs och utbildas av Malmö universitet till så kallade SI-ledare, där förkortningen ”SI” står för ”Supplemental instruction” eller på svenska ”samverkansinlärning”.
Dessa SI-ledare matchas sedan mot gymnasieskolors behov inom kurser som är särskilt utmanande, varefter de genomför stödpass med gymnasieeleverna utifrån respektive lärares planering.
– Vi räknar med att rekrytera och anställa åtta till tio studenter per termin som ska arbeta på de skolor inom pendlingsavstånd som anmäler intresse för denna form av samverkansinlärning och elevstöd, säger Anna Wirstedt, utbildningsledare vid Centrum för samverkan och samordning på Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet.
Metoden med ”samverkansinlärning” kommer ursprungligen från universitet i USA och har tidigare nyttjats med framgång av universiteten i Malmö och Lund. I en utvärderingsenkät efter ett tidigare projekt upplevde nio av tio elever att de hade förbättrat sin studieteknik och att drygt åtta av tio förklarade att de efteråt tog större ansvar för sina studier. Även deltagande lärare noterade betydande positiva förändringar i sin betygsättning.
Komma invånarna till nytta
Malmö universitets aktuella satsning kan genomföras tack vare ett generöst finansiellt stöd på tre miljoner kronor från Sparbanken Skånes Ägarstiftelse Finn – som kommer att täcka majoriteten av kostnaderna för det treåriga projektet. Övriga medel kommer från Region Skåne och Malmö universitet.
Engagemanget från sparbanken blir möjligt tack vare sparbanksidén, där en bärande del är att vinst från bankrörelsen ska kunna komma invånarna till nytta ute i det lokala samhället.
– Detta är en satsning som stämmer väl överens med våra grundläggande värderingar. Lärande och kunskap är en central del av sparbanksidén. Vi hoppas att projektet kan göra skillnad för många, säger Björn Ovander, bankchef på Sparbanken Skåne.