Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalization Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
- Samverkan och innovation
- Samverkan och innovation
- Innovation och nyttiggörande
-
- Samarbeta med studenter
- Samarbeta med studenter
- Unga Talanger till Skånsk Industri för Cirkulär Tillväxt
- Samarbeta med forskare
- Kultursamverkan
- Stöd Malmö universitet
På sidan -
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Odontologiska fakulteten
- Odontologiska fakulteten
- Foresight
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Sänkta trösklar
högre utbildning genom SI
Vill ni ha studenter från Malmö universitet som mentorer i era gymnasiekurser? Genom projektet "Sänkta trösklar till högre utbildning genom SI" kan personer som tillhör grupper som är underrepresenterade vid svenska högskoleutbildningar inspireras till att påbörja högre studier.
Använd samverkansinlärning på din skola
Via Malmö universitet har din skola möjlighet att få hjälp av våra studenter som är SI-ledare. SI-ledare kan användas som en extra resurs till klassläraren i svåra kurser genom att hålla gruppdiskussioner. Våra SI-ledare följer en klass under en hel termin.
Metoden samverkansinlärning (SI) är ett komplement till den ordinarie undervisningen i en kurs.Tanken med SI är att inlärningen av ett ämne förstärks genom utbyte av tankar och idéer mellan eleverna och studenten. Det är förhållningssätt till lärande där inre motivation och nyfikenhet är de centrala drivkrafterna och där tonvikten läggs på ett självstyrt och kollektivt lärande
SI ska inte ersätta något annat utan vara en bonus. Det passar på en kurs eller ett ämne som upplevs som svår, med trösklar, en kurs som till exempel har dålig genomströmning.
Annette Zeidler, SI-koordinator på Malmö universitet
Hur fungerar samverkansinlärning
SI sker normalt på skolan i veckovisa möten om ca 5-15 elever där diskussionen leds av en student som fått utbildning i kollaborativa metoder, en SI-ledare. SI-ledaren leder lärandeaktiviteter i grupp samt klargör svåra frågeställningar inom ämnet t.ex. genom att ställa frågor, vara bollplank, initiera arbeten i smågrupper och koordinera presentationer av slutsatser.
SI-ledaren kan även ses som en förebild och svara på frågor om högskole- och universitetsstudier samt göra studiebesök med gruppen på lärosätet.
Projektets syfte
Projektet syftar till att motverka avhopp från gymnasiestudier, öka genomströmningen i utmanande gymnasiekurser, förbättra skolresultat och stimulera färdigheter som kreativt tänkande och problemlösning. Deltagande gymnasieskolor identifierar sina högriskkurser där genomströmning och/måluppfyllelsen är låg. Alla elever i de utvalda kurserna erbjuds SI-pass. Malmö universitet rekryterar, anställer och utbildar studenter till SI-ledare.
SI-pass leder till kunskap som varar.
Elev på deltagande gymnasieskola.
Fördjupad syftesbeskrivning
Styrkorna med SI-metoden är många och det är en verksamhet som är enkel att förstå och ta till sig för samtliga inblandade aktörer. En stor styrka är rekryteringen av SI-ledare vid lärosätet. Positiva effekter av en tidigare SI-plattform vid Lunds universitet är exempelvis att deltagande elever upplever att de är mer motiverade att fullfölja sina studier (80%), de är mer motiverade att söka till högre utbildning (67%), de har fått djupare förståelse för kursinnehåll (93%) och har förbättrat sina resultat på kurserna (78%). Deltagande utbildningsaktörer som rektorer och lärare ser nyttan med att ha en SI-verksamhet och är positiva till att delta.
För Malmö universitet är projektet en viktig pusselbit i arbetet med breddad rekrytering. SI-ledarna, som är aktiva studenter vid Malmö universitet, blir ett sätt att nå ut till presumtiva studenter via skolor och huvudmän. Därigenom kan unga som exempelvis kommer från studieovana hem få en mer avdramatiserad bild av högre studier. Trösklarna mellan utbildningssystemen behöver bli lägre så att fler tar sig över. Att unga inspireras till vidare studier och stärker sina skolresultat bidrar också till en långsiktig kompetensförsörjning i Skåne. Kompetensförsörjning är en del av Region Skånes regionala utvecklingsarbete.
Om projektet
”Sänkta trösklar” ska enligt en treårsplan (2023-2025) verka i skolor med behov av ökad genomströmning och extra stöd samt vara en verksamhet i bred samverkan med länets aktörer, offentliga såväl som privata.
Projektet finansieras av Svenska ESF-rådet, Region Skåne och Malmö universitet.
Projektledare: Anna Wirstedt
Projektkoordinator och utbildare: Annette Zeidler