Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Utbildning
- Utbildning
- Program och kurser
- Intresseområden
- Studie- och karriärvägledning
- Anmälan, behörighet och antagning
- Om universitetsstudier
- Hitta bostad
- Träffa Malmö universitet
-
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Vidareutbildning och kompetensutveckling
- Professionsprogrammet för rektorer, lärare och förskollärare
På sidan -
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningscentrum
- Forskningscentrum
- Biofilms Research Centre for Biointerfaces
- Citizen Health
- Centrum för samskapade framtider
- Institute for Urban Research
- Malmö Institute for Migration Studies (MIM)
- Literacy and Inclusive Teaching (LIT)
- Centrum för tillämpad arbetslivsforskning (CTA)
- Sustainable Digitalisation Research Centre
- Centrum för sexologi och sexualitetsstudier
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
-
- Forskning i fokus
- Forskning i fokus
- Fokus: Skolan
- Fokus: Framtiden med AI
- Fokus: Klimatet och människan
- Fokus: Munnen är en del av kroppen
- Fokus: Migration
- Fokus: Elitidrott, fotboll och supporterkultur
- Fokus: Kriget i Ukraina
- Fokus: Perspektiv på Malmö
- Forskning i fokus: Det ensamma samhället
- Fokus: Fred, demokrati och mänskliga rättigheter
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
-
- Universitetstandvården
- Universitetstandvården
- Tandvård för barn och ungdomar
- Akuttandvård
- Specialisttandvård
- Om Universitetstandvården
- Ledning och beslutsvägar
-
- Malmö universitets strategi 2030
- Malmö universitets strategi 2030
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Malmö universitets strategi 2030
med kunskap och samhälle i fokus
På denna sida kan du ta del av universitetets övergripande strategi för perioden 2026-2030.
Malmö universitet 2030 – Strategi för ett öppet universitet med kunskap och samhälle i fokus pekar ut en gemensam riktning för hela lärosätet och beskriver tre fokusområden med prioriteringar för den kommande femårsperioden.
Fokusområden och prioriteringar 2026–2030
I detta avsnitt presenteras tre fokusområden som är särskilt viktiga i den fortsatta utvecklingen av Malmö universitet under perioden 2026–2030. De tre fokusområdena inleds med en ingress som pekar ut den framtida riktningen och innehåller sedan ett antal utvalda prioriteringar.
Vår gemenskap och plats
Vårt universitet ska vara inkluderande och öppet mot omvärlden, såväl lokalt och regionalt som
nationellt och internationellt. Universitetet ska erbjuda arbetsplatser, lärandemiljöer och mötesplatser där medarbetare och studenter ges möjlighet att utvecklas och bidra med kunskap och engagemang. Vår gemenskap och plats ska fortsätta att utvecklas genom akademiska värden, kollegialitet, samarbete, innovation och kultur.
Prioriteringar 2026-2030
- Värna den akademiska friheten vid lärosätet, nationellt och internationellt samt i samverkan med andra stärka universitetets roll i omvärlden genom öppna, kritiska och forskningsbaserade samtal om aktuella samhällsutmaningar.
- Stärka den akademiska identiteten och gemenskapen mellan medarbetare och studenter samt främja ändamålsenliga, kreativa och inkluderande arbetsplatser, lärandemiljöer och mötesplatser.
- Säkra en god arbetsmiljö för medarbetare och studenter genom systematiskt och hälsofrämjande arbete.
- Stärka strategisk rekrytering och tydliga och jämställda karriärvägar genom fokus på kompetensförsörjning, meriterings-, universitetslektors- och professorsanställningar samt karriärutveckling.
Vår utbildning
Vid vårt universitet ska utbildning och forskning vara oskiljaktiga och ömsesidigt berikande. Vi ska ha mångsidig och samhällsrelevant utbildning av högsta kvalitet med strävan efter excellens. Vi ska rusta våra studenter för framtidens arbetsmarknad och ett livslångt lärande med djupa ämneskunskaper, bildning och förmåga till kritiskt tänkande. Utbildningen ska fortsätta att utvecklas genom forskningsanknytning, högskolepedagogik, internationalisering, samverkan och innovation.
Prioriteringar 2026-2030
- Stärka utbildningens forskningsanknytning och utveckling genom nära samspel mellan utbildning, forskning och det omgivande samhället, ökad andel studenter på avancerad nivå samt studenters delaktighet i forskningsprojekt.
- Integrera internationalisering i utbildningen genom aktivt deltagande i strategiska internationella samarbeten, ökad student- och lärarmobilitet, fler kurser på engelska samt engelskspråkiga kursmoment inom samtliga utbildningsprogram.
- Stärka studentinflytande och studentengagemang genom att utveckla det gemensamma kvalitetsarbetet, aktivt stötta studentkårernas arbete samt skapa mötesplatser.
- Stödja breddad rekrytering och breddat deltagande genom arbetslivsanknuten utbildning samt pedagogik och anpassat stöd som stärker studenternas akademiska litteracitet och
ämneskunskaper. - Utveckla arbetet med digitalisering och AI i utbildningen genom kritiska, ansvarsfulla och nyskapande förhållningssätt och metoder.
Vår forskning och forskarutbildning
Vid vårt universitet ska utbildning och forskning vara oskiljaktiga och ömsesidigt berikande. Vi ska ha mångsidig forskning och forskarutbildning av högsta kvalitet med betydande vetenskapligt och samhälleligt genomslag samt med strävan efter excellens. Forskningen och forskarutbildningen ska fortsätta att utvecklas genom fler- och tvärvetenskapliga forskningsmiljöer, internationalisering, öppen vetenskap, samverkan och innovation.
Prioriteringar 2026–2030
- Öka forskningens omfattning och genomslag genom ökad externfinansiering, vetenskaplig publicering, forskningsinfrastruktur samt kommunikation, samverkan och innovation, i nationella och internationella sammanhang.
- Arbeta för att alla forskande och undervisande medarbetare ska ingå i kreativa och inkluderande forskningsmiljöer genom stärkt forskningsledarskap och fokus på akademiskt medborgarskap.
- Integrera internationalisering i forskningen och forskarutbildningen genom aktivt deltagande i strategiska internationella samarbeten, ökad internationell rekrytering, fler internationella forskningssamarbeten samt ökad doktorand och forskarmobilitet.
- Stärka forskarutbildningen genom samarbete mellan forskarutbildningsämnen, fakulteter, lärosäten och samhällsaktörer, i nationella och internationella sammanhang.
- Utveckla arbetet med digitalisering och AI i forskningen och forskarutbildningen genom kritiska, ansvarsfulla och nyskapande förhållningssätt och metoder.