Vi använder kakor på vår webbplats för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor.
-
- Forskning
- Forskning
-
- Forskarutbildning
- Forskarutbildning
- Forskarutbildningskurser
-
- Forskarskolor
- Forskarskolor
- Utbildning, lärande och globalisering
- Forskarskola för yrkesverksamma inom socialtjänsten
- Lärande i mångkulturella samhällskontexter
- Lekresponsiv undervisning i förskolan
- Forskarskola: ComBine
- Forskarskolan i naturvetenskapernas och teknikens didaktik
- Forskarskola: Relevancing Mathematics and Science Education
- Forskarskola: Hållbar rörelse i skolor och förskolor
- Finna vägar i en tid av stora framtidsutmaningar (FinnFram)
- Forskarskola: ROCIT
- Forskarskola: Pedagogik och yrkeskunnande (YRK)
- Kulturellt möjliggörande undervisning genom språk och litteratur (CuEEd-LL)
- Forskningsämnen
-
- Forskningsmiljöer
- Forskningsmiljöer
-
- Forskningspublikationer
- Forskningspublikationer
- Sök publikationer
- Malmö University Press
- Forskningsevenemang
- Deltagare sökes
- Poddar om forskning
- Bildningsquiz
På sidan -
På sidan
-
- Om oss
- Om oss
-
- Fakulteter och institutioner
- Fakulteter och institutioner
-
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Fakulteten för lärande och samhälle
- Institutionen för barndom, utbildning och samhälle
- Institutionen för idrottsvetenskap
- Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle
- Institutionen för skolutveckling och ledarskap
- Institutionen för kultur, språk och medier
- Institutionen för samhälle, kultur och identitet
-
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Fakulteten för teknik och samhälle
- Institutionen för datavetenskap och medieteknik
- Institutionen för materialvetenskap och tillämpad matematik
- Odontologiska fakulteten
- Ledning och beslutsvägar
-
- Vision, mål och strategi 2025
- Vision, mål och strategi 2025
- Globalt engagemang
- Hållbarhet
- Breddad rekrytering och breddat deltagande
- Kvalitetsarbete vid universitetet
-
- Musikverksamhet
- Musikverksamhet
- Studentarbeten – videoverk
- Alumni & vänner
- Universitetet i en orolig värld
På sidan
Presentation
Jag är doktorand vid ortodontiavdelningen på Odontologiska fakulteten med fokus på forskning inom tandreglering. Tidigare erfarenheter inkluderar undervisning vid Odontologiska fakulteten på avdelningen för barn- och ungdomstandvård samt arbete som allmäntandläkare inom både offentlig och privat sektor.
Forskningen och den kommande avhandlingen är en del av forskningsprojektet CROWDIT, en klinisk longitudinell randomiserad multicenterstudie som involverar fyra orter i Sverige. Projektet utvärderar och jämför två olika typer av fasta tandställningar. Efter behandling av barn och ungdomar med trångställda bett analyseras behandlingsresultaten ur olika perspektiv på; behandlarnivå, klinisk nivå, patientnivå och samhällsnivå.
Arbetet involverar utvärdering och jämförelse av kliniska behandlingsresultat med hjälp av tredimensionella studiemodeller, profilröntgen, CBCT-röntgen och kliniska fotografier. Olika instrument och mått används för att utvärdera behandlingarna, såsom Peer Assessment Rating, Little’s Irregularity Index, transversal bredd, incisivernas lutning och position. Därtill analyseras eventuella förändringar på mjukvävnad och tandbärande käkben. Behandlingarnas effekt på patienternas hälsorelaterade livskvalitet utvärderas med hjälp av patientenkäterna; EuroQol 5 Dimension Youth (EQ-5D-Y), Child Perception Questionnaire 11-14 (CPQ 11-14) samt ett formulär om patientnöjdhet.
Forskningen syftar till att tillföra evidensbaserad kunskap om biverkningar och negativa effekter av tandreglering, främja individanpassning av ortodontisk behandling och fungera som stöd för resursfördelning inom vården.